eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Naruszenie praw autorskich w Internecie

Naruszenie praw autorskich w Internecie

2011-03-16 13:45

Przeczytaj także: Naruszenia a ochrona praw autorskich w Internecie


Bardzo częste jest, znane nam z praktyki, kopiowanie artykułów prasowych i umieszczanie ich w celach marketingowych na własnych stronach www przez przedsiębiorców. Celem takiego działania jest na ogół budowanie wizerunku firmy jako będącej przedmiotem zainteresowania mediów, której działania są opisywane w prasie. Artykuły np. z prasy zajmującej się tematyką gospodarczą publikowane są w zakładkach „O nas”, „Napisali o nas”, „O nas w prasie”, a czasem „Aktualności” – by sprawić wrażenie, że obecność firrmy w mediach jest codzienna bądź bardzo częsta. Brak zgody właściciela autorskich praw majątkowych na takie działanie stanowi ich naruszenie, albowiem utwór – czasem po raz pierwszy, czasem – kolejny, wprowadzony jest do sieci w celu jego udostępnienia.

Aby umieszczenie utworu na stronie www zainteresowanego było zgodne z prawem, konieczne jest zawarcie umowy z właścicielem autorskich praw majątkowych np. umowy licencyjnej, zezwalającej na publikację utworu na określonej stronie www, w określonym czasie. Jako że tego rodzaju zezwolenie zazwyczaj ma charakter niewyłączny (nie tylko zainteresowany ma prawo do publikowania utworu, lecz prawo to może zostać udzielone także innym osobom), do zawarcia ważnej umowy nie jest wymagana forma pisemna; umowa może być zawarta poprzez „kliknięcie” odpowiednich pól na stronie www właściciela praw, np. po zaakceptowaniu ogólnych warunków udzielania licencji i zapłacie wynagrodzenia (przelewem, kartą płatniczą lub w inny sposób).

Bardzo ciekawym przykładem kopiowania kontentu jest kopiowanie nie konkretnych utworów, lecz np. całej zawartości strony w celu uruchomienia bardzo podobnej pod innym adresem www albo kopiowanie określonych jej części (np. zakładek). Działanie takie często może okazać się niedozwolone nie tylko z punktu widzenia przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, lecz także z punktu widzenia prawno autorskiego. Przedmiotem ochrony zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych są bowiem także np. antologie, encyklopedie, książki telefoniczne, słowniki czy inne tego rodzaju dzieła, stanowiące zbiór informacji, gdzie nawet poszczególne ich części (np. hasła) wprawdzie z ochrony prawno autorskiej korzystać nie będą, lecz dzieło jako całość będzie utworem w rozumieniu przepisów ww. ustawy ze względu na sposób wyszukiwania, sposób uporządkowania, zastosowaną chronologię itp.

Idąc tym tropem można naszym zdaniem przyjąć, że ochronie prawnoautorskiej będzie podlegał opublikowany na stronie www cennik, menu czy nawet odpowiednio opisana oferta towarów, o ile jej przygotowanie nie będzie się sprowadzało do prostego spisania informacji o towarze i umieszczenia jej w sieci. Fakt, czy dane dzieło będzie utworem, musi być oczywiście badany w okolicznościach danego przypadku, ale naszym zdaniem wykluczenie z góry przyznania ofercie lub cennikowi przymiotu utworu nie jest uprawnione. Przy badaniu konieczne będzie dokonanie oceny, czy powstał on w wyniku procesu twórczego i jakie zawiera elementy oryginalne.

Press clipping (tzw. monitorowanie mediów)

Na wstępie należy wyjaśnić, że co do zasady press clipping, polegający na analizie wszystkich informacji i komunikatów, jakie pojawiają się na temat danego podmiotu w mediach, głównie w prasie, nie jest działaniem stojącym w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa. W ramach usługi monitoringu prasy klienci zainteresowani konkretnymi artykułami, sprecyzowanymi uprzednio według słów kluczowych (tematów, dziedzin, haseł), mają możliwość otrzymania pocztą elektroniczną i zapoznania się z wyselekcjonowanymi artykułami prasowymi lub mają możliwość przeglądania ich w bazie internetowej. Do naruszenia autorskich praw, w szczególności majątkowych, może dochodzić poprzez sposób wykonywania czynności monitoringu mediów przez wyspecjalizowane w tej dziedzinie podmioty, które na zlecenie swoich klientów dokonują tych czynności.

Bardzo często monitoring mediów, w szczególności prasy, polega na skanowaniu artykułów, w których pojawia się wzmianka o kliencie lub markach klienta i udostępnianiu ich klientowi np. na określonej stronie internetowej, po zalogowaniu się za pomocy indywidualnego loginu i hasła. Jeżeli podmiot dokonując w taki sposób monitowania mediów nie zawarł z uprawnionymi z autorskich praw majątkowych do wykorzystywanych artykułów umowy zezwalającej na w/w korzystanie z utworów, dopuszcza się naruszenia przepisów ustawy o prawie autorskim. Monitorujący prasę pobierają za wykonywane czynności opłaty, często bez wiedzy i zgody wydawnictw, które domagają się wynagrodzenia za komercyjne wykorzystywanie ich materiałów.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: