Wypłata wynagrodzenia za pracę po rozwiązaniu umowy
2010-10-29 12:12
Przeczytaj także: Wypłata wynagrodzenia z opóźnieniem
Przyjrzyjmy się następującej sytuacji: Z dniem 5 sierpnia br. rozwiązaliśmy umowę o pracę z jednym z naszych pracowników. Tego dnia wypłaciliśmy pracownikowi wynagrodzenie za sierpień, natomiast pensję za lipiec przekazaliśmy dopiero 10 sierpnia br. - zgodnie z terminem wypłat, który obowiązuje w naszej firmie. Czy dopuszczalna jest wcześniejsza wypłata za sierpień niż za lipiec? Czy mogę zastosować koszty uzyskania przychodów przy obu wypłatach?Jeżeli dniem wypłaty określonym w przepisach wewnętrznych firmy jest 10-ty dzień każdego miesiąca, to nie ma przeszkód, aby wypłatę za lipiec br. dokonano po ustaniu zatrudnienia. Nie ma też przeszkód, aby wypłatę za sierpień br. zrealizować wcześniej, tj. w dniu zakończenia umowy o pracę.
Po rozwiązaniu umowy nie zmieniamy terminu wypłaty wynagrodzenia
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia za pracę w stałym, ustalonym z góry terminie, co najmniej raz w miesiącu, z dołu i najpóźniej do 10-ego dnia kolejnego miesiąca.
W dniu rozwiązania stosunku pracy pracodawca zobowiązany jest tylko do wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub odprawy emerytalno-rentowej, wypłacanej na podstawie tzw. ustawy o zwolnieniach grupowych. Należne wynagrodzenie wypłaca zaś w terminie, który jest u niego zwyczajowym terminem wypłaty wynagrodzenia.
Pracodawca może, ale nie musi dokonać wypłaty całego należnego wynagrodzenia w dniu rozwiązania stosunku pracy. W sytuacji omówionej w pytaniu nie nastąpiło przekroczenie terminu wypłaty wynagrodzenia, a zatem nie ma znaczenia kolejność wypłat.
Koszty i ulgę stosujemy raz w miesiącu
Niestety ulgę podatkową i koszty uzyskania przychodów możemy zastosować tylko raz w miesiącu. Oznacza to, że w jednym okresie rozliczeniowym (miesiącu) nie możemy odliczyć kosztów w podwójnej wysokości. Ustawa wyraźnie stanowi o wysokości kosztów uzyskania przychodu w danym miesiącu i nie można tej normy przekroczyć, bez względu na to, za jaki okres jest wypłacane wynagrodzenie. Pracownik może jednak uwzględnić sobie te koszty w zeznaniu rocznym.
Podstawa prawna:
- art. 85 § 1, art. 171 Kodeks pracy
- art. 22 ust. 2, art. 27 ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
oprac. : Ludmiła Kozłowska / Specjalista Płacowy
Przeczytaj także
-
Regulamin pracy: termin i miejsce wypłaty wynagrodzenia
-
Problemy z wynagrodzeniami: błędy w płacach to chleb powszedni?
-
Jaki maksymalny termin wypłaty wynagrodzenia?
-
2 miliony Polaków bez wynagrodzenia
-
Dla braku pensji nie ma usprawiedliwienia
-
Przelew wynagrodzenia na kilka kont bankowych?
-
Szara strefa rynku pracy, czyli wynagrodzenie pod stołem ciągle obecne
-
Wypłata wynagrodzenia w kryptowalutach. Czy to rozwiązanie się sprawdzi?
-
Zmiana pracy w 2023 r. to ostatnia wypłata niższa nawet o 300 zł