eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wadliwy towar: jakie mamy prawa?

Wadliwy towar: jakie mamy prawa?

2010-10-13 12:44

Czesto psujące się telefony, przemakające buty czy wybrakowany sprzęt elektroniczny. Te problemy nie są konsumentom obce, dlatego warto przypomnieć jakie prawa przysługują osobom zmagającym się z wadliwymi towarami.

Przeczytaj także: Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar

Często zdarza nam się kupić towar, który po pewnym czasie użytkowania zaczyna wykazywać jakieś wady. Bywa też, szczególnie gdy dokonujemy zakupów na odległość, że po odebraniu przesyłki okazuje się, że to co otrzymaliśmy nie jest dokładnie tym, co zamawialiśmy. W takich sytuacjach naszym pierwszym odruchem jest złożenie reklamacji. Z punktu widzenia prawa pojęcie reklamacji nie występuje – takie określenie nie pojawia się w żadnym akcie prawnym. Natomiast działania, które potocznie określamy tym mianem mogą przybierać dwie formy - albo dokonujemy roszczenia powołując się na gwarancję, albo na niezgodność towaru z umową.

Powołanie się na gwarancję

Jeżeli zdecydujemy się powołać na umowę gwarancyjną, należy pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze jest to dobrowolna, dodatkowa forma zabezpieczenia i może zostać dowolnie sformułowana przez podmiot jej udzielający. Przy czym nie przekreśla ona uprawnień konsumenta wynikających z niezgodności towaru z umową. „Istotne jest, żeby dokładnie przeczytać dokument gwarancyjny, upewnić się czy są w nim zawarte wszystkie dane takie jak: nazwa i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, nazwa towaru, data zakupu, pieczątka gwaranta – brak tych informacji na dokumencie gwarancyjnym skutkuje jego nieważnością.” - powiedział Jarosław Banacki, pomysłodawca serwisu JakKupować.pl, gdzie konsumenci znajdą darmowe porady prawne.

Drugą istotną cechą umowy gwarancyjnej jest to, że osoba udzielająca gwarancji w tym dokumencie potwierdza, że dany towar w przeciągu wskazanego okresu czasu nie będzie miał żadnych wad. Oznacza to, że w przypadku, gdyby takie wady w terminie, o którym mowa się ukazały, kupujący nie ma obowiązku wykazania, że były one obecne w momencie zakupu towaru. Jeżeli np. w trakcie ważności gwarancji zepsuje nam się aparat, to gwarant musi zrealizować nasze roszczenie, bez względu na to, kiedy uszkodzenie to się ujawniło. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że gwarant ma prawo szczegółowo zaznaczyć, które części zakupionego towaru są gwarancją objęte a które nie, oraz jak wygląda realizacja roszczenia.

Powołanie się na niezgodność towaru z umową

W przypadku, gdy przy zakupie towaru nie otrzymamy dokumentu gwarancyjnego lub okres gwarancji minął, przysługuje nam prawo do powołania się na niezgodność towaru z umową. Roszczenie to, z dniem wejścia w życie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego 1 stycznia 2003 roku, zastąpiło obowiązujące uprzednio przepisy dotyczące rękojmi, regulowane w części "Zobowiązania" Kodeksu cywilnego. Ustawa ta zajmuje się kwestiami towarów konsumpcyjnych, czyli sprzedawanych w zakresie działalności przedsiębiorstwa osobie fizycznej na cele niezwiązane z działalnością zawodową lub gospodarczą. Nie możemy więc jej przepisów stosować w odniesieniu do towarów kupionych na firmę – w tym przypadku nadal powołujemy się na Kodeks cywilny.

Gdy kupujemy jakikolwiek towar, dochodzi do zawarcia umowy między sprzedającym a kupującym. Z oczywistych względów, w większości przypadków taka umowa nie zostaje spisana, nie znaczy to jednak, że nie ma ona miejsca. Po dokonaniu zakupu otrzymujemy paragon, który jest dowodem poświadczającym zawarcie takiej umowy. Warto go zachować, a w przypadku ważniejszych zakupów dodatkowo zrobić jego ksero, aby zabezpieczyć się na wypadek konieczności dochodzenia swoich praw w przyszłości.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: