Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet
2010-09-28 12:34
Przeczytaj także: Umowa ubezpieczenia zawierana na odległość
Wyjątki od reguły
Nie wszystko, co kupimy za pośrednictwem Internetu, można zwrócić powołując się na prawo do odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 10 dni. Wśród wyjątków od tej zasady są m.in. zakupy od osób prywatnych, dokonywane na aukcjach internetowych (licytacje), kupno biletów lotniczych, zamówienie rezerwacji w hotelu czy wejściówki na koncert.
„Dość często zwracają się do nas konsumenci, którzy podczas surfowania w sieci napotkali korzystną ofertę wynajmu domu letniskowego na południu Francji czy apartamentu we włoskim hotelu, pod wpływem chwilowego impulsu kliknęli przycisk „rezerwuj”, a po namyśle chcą zrezygnować. W takich sytuacjach można odstąpić od umowy, ale z poniesieniem kosztów odstępnego, które w niektórych krajach (np. w Austrii) sięgają nawet 90% ceny”, wyjaśnia Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów nie przysługuje m.in. w przypadku umów:
- o świadczenie usług, których wykonywanie rozpoczęło się za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia (np. zamówiliśmy telefonicznie telewizję satelitarną, którą na naszą prośbę podłączono trzeciego dnia od podpisania umowy);
- umów świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii (np. zarezerwowaliśmy przez Internet bilet na koncert lub mecz, pokój w hotelu, bilety lotnicze, wycieczkę zagraniczną);
- o dostawę towarów wyprodukowanych według życzenia konsumenta, wyraźnie dostosowanych indywidualnie do potrzeb klienta (np. zamówiliśmy przez Internet uszycie sukni balowej według własnego projektu);
- o dostawę towarów takich, które z uwagi na swój charakter nie mogą być odesłane, ulegają szybkiemu zepsuciu bądź mają krótki termin przydatności do użycia (np. zakupiliśmy w delikatesach internetowych kilogram świeżych krewetek);
- sprzedaży z licytacji (np. na platformach aukcyjnych online), ale nie w trybie Kup teraz;
- o dostawę nagrań video, muzycznych, gier lub oprogramowania komputerowego, których opakowanie zostało naruszone przez konsumenta (np. zamówiliśmy płytę i po przesłuchaniu przestała nam się podobać);
- o dostawę gazet i czasopism (np. zdecydowaliśmy się na prenumeratę i zmieniamy zdanie).
Jednocześnie Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że klient i przedsiębiorca mogą umówić się, iż od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, jednak w praktyce zdarza się to niezwykle rzadko.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Szczególne uprawnienia konsumenta a odstąpienie od umowy
-
Umowa na odległość: o czym warto pamiętać?
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
-
Odstąpienie od umowy a zwrot kosztów wysyłki towaru
-
E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
-
Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa
-
E-handel: prawa konsumentów lepiej chronione
-
Większe prawa e-konsumenta
-
Prawo do odstąpienia od umowy: ile tracą sklepy?