eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Zezwolenie dla obcokrajowca na zamieszkanie w Polsce: formalności

Zezwolenie dla obcokrajowca na zamieszkanie w Polsce: formalności

2010-09-16 12:23

Cudzoziemiec występujący w Polsce o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zobowiązany jest do złożenia we właściwym Urzędzie Wojewódzkim szeregu dokumentów oraz oświadczeń. Pierwszym, z pozoru banalnym, ale jakże ważnym aspektem, na który powinniśmy zwrócić uwagę składając wniosek, jest skopiowanie go wraz z załącznikami celem pozostawienia w swojej prywatnej dokumentacji. Jeśli w trakcie postępowania okaże się, że część dokumentacji trzeba uzupełnić lub poprawić coś we wniosku, zawsze będziemy mieć szansę zajrzenia do kopii wniosku, aby zorientować się, które dokumenty i w jakiej wersji już złożyliśmy w urzędzie.

Przeczytaj także: Zezwolenie na zamieszkanie dla cudzoziemca prowadzącego działalność

Warto też zabrać kopię wniosku udając się na spotkanie z urzędnikiem prowadzącym sprawę w celu złożenia wyjaśnień w charakterze strony. Nie należy się obawiać tego spotkania, gdyż służy ono osobistemu poznaniu wnioskodawcy i okoliczności uzasadniających jego pobyt na terenie RP. Podczas spotkania zadawane zazwyczaj są pytania dotyczące działalności gospodarczej cudzoziemca, jego zatrudnienia, koligacji rodzinnych w Polsce itd. Celem udokumentowania wyników osiąganych przez firmę wnioskodawcy dobrze jest przedstawić do wglądu oryginały dokumentów, takich jak np. faktury dokumentujące działalność, umowy z kontrahentami, zamówienia, sprawozdania finansowe, wyciąg z konta bankowego, deklaracje CIT-8, a kopie tych dokumentów złożyć wraz z pismem przewodnim do akt sprawy. Przedkładając wyciągi z konta bankowego warto dowiedzieć się wcześniej, jakie zdaniem urzędu kwoty uznawane są za wystarczające do uznania cudzoziemca za zdolnego do samodzielnego utrzymania się.

Jednym z dokumentów wymaganych przez urząd w trakcie postępowania jest wystawione przez właściwy urząd skarbowy zaświadczenie o nie zaleganiu w podatkach. W przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą na własny rachunek dotyczyć ono powinno zarówno wnioskodawcy jak i jego spółki posiadającej osobowość prawną (najczęściej sp. z o.o.). W sytuacji, gdy cudzoziemiec nie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu, nie składał deklaracji PIT i nie opłacał w naszym kraju podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskanie takiego zaświadczenia może okazać się niemożliwe ze względu na nie figurowanie w rejestrze. Wystąpić wtedy można z wnioskiem do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie pisma stwierdzającego nie figurowanie w bazie i ewidencjach podatników. Urzędy Wojewódzkie zazwyczaj honorują takie pisma zamiast zaświadczenia o nie zaleganiu w podatkach.

Jeśli cudzoziemiec podlega w Polsce obowiązkowi uzyskania zezwolenia na pracę, warto wystąpić z wnioskiem o jego wydanie odpowiednio wcześnie. Wydający zezwolenia urząd zasadniczo ma miesiąc na rozpatrzenie wniosku, w skomplikowanych sytuacjach okres ten ulec może jednak wydłużeniu. Bez posiadania ważnego zezwolenia na pracę uzyskanie zezwolenia na zamieszkanie może okazać się niemożliwe.

Kolejnym punktem, na który warto zwrócić uwagę jest obowiązek posiadania ubezpieczenia zdrowotnego ważnego na terytorium Polski. Cudzoziemcy nierzadko przyjeżdżają do naszego kraju wyposażeni w międzynarodową polisę ubezpieczenia zdrowotnego zakupioną w kraju pochodzenia. Aplikując o zezwolenie na zamieszkanie zobowiązani są do złożenia jej w urzędzie wraz z ogólnymi warunkami ubezpieczenia.

Zauważyć należy, że jeżeli jest to polisa zagraniczna, to zazwyczaj sporządzona jest ona w języku obcym. Do urzędu złożyć więc trzeba również jej tłumaczenie na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Dotyczy to także warunków ogólnych ubezpieczenia, które często liczą kilka a nawet kilkanaście stron. Powoduje to powstanie po stronie wnioskodawcy sporych kosztów. Często bardziej opłaca się wykupić w Polsce ubezpieczenie zdrowotne niż tłumaczyć przysięgle kilkanaście stron tekstu w języku obcym. Dodać należy, iż obowiązek ten nie dotyczy pracowników, którzy opłacają w Polsce składki zdrowotne do ZUS.

Po uzyskaniu pozytywnej decyzji zezwalającej na zamieszkanie w Polsce, uiścić należy opłatę za wydanie karty pobytu w wys. 50 PLN, przedstawić przedłużone potwierdzenie zameldowania i czekać na wydrukowanie karty (ok. 2-4 tygodnie). Dokumentem uprawniającym do legalnego pobytu jest w tym czasie decyzja wojewody zezwalająca na pobyt. Warto zwrócić uwagę, iż dokument ten w całości sporządzony jest w języku polskim i niestety nie uprawnia do przekraczania granicy i pobytu w innych krajach UE. Dopiero uzyskanie karty pobytu, drukowanej wg. unijnego wzoru, daje cudzoziemcowi możliwość swobodnego podróżowania po Unii Europejskiej bez konieczności uzyskiwania wizy. W celu uniknięcia problemów z powrotem do Polski, warto więc zaczekać w kraju na wydrukowanie karty pobytu.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: