eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Telepraca: jakie obowiązki pracodawcy?

Telepraca: jakie obowiązki pracodawcy?

2010-08-11 12:24

W przypadku niektórych form działalności pracownik może efektywnie wykonywać swoje zadania nie tylko na terenie zakładu pracy, ale także innym ustalonym miejscu. Taka forma świadczenia pracy może być korzystna zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Zawieranie umów o pracę z tzw. telepracownikami wymaga jednak od pracodawcy spełnienia pewnych wymogów w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy.

Przeczytaj także: Dofinansowanie z PFRON a telepraca

Dlaczego telepraca?

Telepraca polega na regularnym wykonywaniu obowiązków służbowych poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Brak barier geograficznych, właściwych dla tradycyjnego sposobu zatrudniania, wpływa pozytywnie na rozwój rynku pracy. Po pierwsze, pracodawca ma możliwość rekrutowania pracowników spośród potencjalnie większej liczby kandydatów, bez względu na ich miejsce zamieszkania. Podobnie, rosną szanse pracownika na znalezienie stanowiska najbardziej odpowiadającego kwalifikacjom. Ponadto, telepraca szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku zatrudniania młodych rodziców. Pracodawca nie staje wtedy przed koniecznością poszukiwania zastępstwa i ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu, a rodzic – przebywając w domu z dzieckiem – może względnie samodzielne ustalać godziny pracy. Dodatkowo, firma może dzięki telepracy ograniczyć koszty prowadzonej działalności, zmniejszając choćby wynajmowaną powierzchnię biurową.

Wdrożenie telepracy

Wprowadzenie telepracy jako formy zatrudniania pracowników w danym przedsiębiorstwie wymaga od pracodawcy dokonania określonych czynności w sferze zbiorowego prawa pracy i indywidualnych stosunków pracy. Oznacza to, że wdrożenie tego systemu wymaga zawarcia odpowiednich porozumień na poziomie zarówno całego zakładu, jak i ustaleń z każdym pracownikiem z osobna.

Pracodawca nie może wymusić na zatrudnionych zmiany sposobu świadczenia pracy na telepracę. Przykładowo, do wprowadzania telepracy nie ma zastosowania ogólna norma Kodeksu pracy, pozwalająca na okresowe powierzenie pracownikowi innych zadań, przy zachowaniu dotychczasowego wynagrodzenia i wymaganych kwalifikacji. Ponadto, w terminie 3 miesięcy od dnia zawarcia porozumienia o przejściu na telepracę, każda ze stron może żądać przywrócenia „tradycyjnej” formy zatrudnienia. Po upływie tego terminu, rezygnacja z telepracy z inicjatywy pracodawcy wymaga dokonania przez niego wypowiedzenia zmieniającego. Brak zgody pracownika na świadczenie pracy w opisywanej formie nie może stanowić podstawy dla wypowiedzenia umowy o pracę.

Zasady funkcjonowania telepracy w przedsiębiorstwie

Warunki stosowania telepracy określane są w porozumieniu zawieranym przez pracodawcę z zakładowymi organizacjami związkowymi. Jeśli strony nie dojdą do porozumienia albo u pracodawcy nie działają związki zawodowe, pracodawca samodzielnie wydaje regulamin. W tym drugim przypadku musi jednakże skonsultować jego treść z przedstawicielami pracowników. W odniesieniu do dotychczasowych pracowników szczegółowe warunki pracy uzgadniane są ponadto w formie odrębnego, indywidualnego porozumienia. Oczywiście zasady świadczenia telepracy przez nowo zatrudniane osoby są elementem umowy o pracę.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: