Zawieszenie działalności gospodarczej
2010-07-27 13:49
Przeczytaj także: Zawieszenie działalności nie dla każdego
Co z wydatkami w okresie zawieszenia?Do rozważenia pozostaje także kwestia, czy stałe wydatki, które przedsiębiorca ponosi w czasie zawieszenia działalności, np. najem biura, koszty telefonów, domen internetowych itp. będą stanowić koszty uzyskania przychodu.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa, że w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca między innymi:
- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.
Na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na abonamenty telefonów firmowych: komórkowego i stacjonarnego, jak i za Internet wskazuje interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/415-72/09/WM) oraz Urzędu Skarbowego w Zakopanem (sygn. PD-415/I/9/06). Ta ostania interpretacja wskazuje z drugiej strony na brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwagi na fakt, że składniki te nie są używane na skutek zaprzestania działalności. Z kolei Naczelnik Urzędu Skarbowego w Górze w interpretacji indywidualnej (sygn. PP.090/1/8/05) uznał, że wydatki na raty leasingowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w okresie zawieszenia działalności. Dlatego zawsze przed ostateczną kwalifikacją dobrze zrobiona księgowość poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu warto zapytać urząd skarbowy.
Czego nie można?
Trzeba pamiętać także o tym, że w okresie prowadzenia działalności przedsiębiorca zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podobnie wykonywanie w okresie zawieszenia na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło tych samych czynności, które są objęte wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, może być uznane za działanie nieprawidłowe. Skutek: przerwanie zawieszenia działalności i konieczność zapłaty składek ZUS.
Czy i w jakim celu zawieszać działalność?
Możliwość zawieszenia działalności może mieć zastosowanie dla przedsiębiorców, którzy mają okresowe trudności finansowe. Wydaje się także dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy świadczą usługi lub sprzedają produkty o charakterze sezonowym (np. usługi budowlane) lub mają zaplanowany dłuższy „urlop” w prowadzeniu działalności. Podstawową zaletą jest fakt, że przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS oraz składać deklaracji podatkowych. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji o zawieszeniu, należy wziąć pod uwagę wszystkie skutki w zakresie podatków oraz ubezpieczeń, które może ta decyzja wywołać dla przedsiębiorcy.
Autor: Jacek Łangowski
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Podatek od nieruchomości podczas zawieszenia firmy to koszt
-
Podatek od nieruchomości gdy zawieszenie działalności
-
Wznowienie działalności gospodarczej: pamiętaj o wniosku
-
Forma opodatkowania a wznowienie działalności gospodarczej
-
Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej
-
Sezonową działalność gospodarczą możesz zawiesić
-
Zawieszenie działalności firmy
-
Zawieszenie działalności gospodarczej tylko do 2 lat
-
Zawieszenie działalności: podatek od nieruchomości