eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zakupy online: jakie prawa mają klienci?

Zakupy online: jakie prawa mają klienci?

2010-07-15 12:59

Coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy przez Internet. Praktycznie nieograniczona oferta, niższe ceny oraz brak konieczności wychodzenia z domu to największe zalety sklepów online. Ale co zrobić, gdy zamówiony towar nie spełnia naszych oczekiwań? Na to pytanie odpowiadają eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.

Przeczytaj także: Zakupy online: możliwy zwrot towaru

Jak pokazują badania już prawie co czwarty Polak robi regularne zakupy za pośrednictwem Internetu. Sprzęt AGD, książki, ubrania czy nowy model telefonu – to tylko niektóre przykłady towarów, których szukamy w sieci. Aż 96% polskich internautów wybiera krajowych dostawców. Dla łowców okazji zakupy w sieci mogą być bardzo korzystne. Zdarza się jednak, że otrzymany produkt jest uszkodzony lub inny niż zamówiony. Eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej radzą, jakie prawa mają klienci sklepów online.

Kupujący za pośrednictwem Internetu najbardziej obawiają się braku możliwości osobistego obejrzenia towaru przed jego zakupem oraz niebezpieczeństwa otrzymania niewłaściwych lub wadliwych produktów. Jak tłumaczą eksperci z D.A.S., polskie prawo chroni osoby kupujące w sieci.

„W przypadku umowy zawieranej na odległość, czyli między innymi za pośrednictwem Internetu czy w ramach sprzedaży wysyłkowej, konsumentom zagwarantowano uprzywilejowane możliwości rezygnacji z zakupów. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo obowiązuje jedynie te sklepy, które mają siedzibę na terenie naszego kraju” - mówi Maciej Żyłka, prawnik D.A.S.

Decydując się na kupno w sklepie online, klient ma dziesięć dni, liczonych od momentu dostarczenia produktu, na rezygnację z transakcji bez podania przyczyny – jedynym wymogiem jest przesłanie sprzedającemu stosownego oświadczenia. Należy pamiętać, że wystarczy samo wysłanie oświadczenia przed upływem wyznaczonego terminu – na wszelki wypadek dobrze zachować potwierdzenie nadania pisma. Odstąpienie od umowy nie może wiązać się w żaden sposób z koniecznością zapłaty tzw. odstępnego. „Sprzedający nie może żądać zapłaty za wycofanie się z umowy. Takie żądanie jest bezprawne i nieważne, nawet jeśli zostało zapisane w regulaminie sklepu” – podkreśla ekspert z D.A.S.

W razie odstąpienia od umowy klient zostaje zwolniony z wszelkich wynikających z niej zobowiązań. Powinien natomiast niezwłocznie (nie później niż w terminie czternastu dni) odesłać otrzymany, nieużywany towar (można jednak go wypróbować lub przymierzyć). Tyle samo czasu ma sprzedający na zwrócenie kupującemu wszystkich otrzymanych przedpłat wraz z ewentualnymi odsetkami.

Jeszcze przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym klient powinien otrzymać pełne informacje o sklepie, produkcie i jego cenie (z uwzględnieniem cła i podatków), zasadach płatności, a także koszcie, terminie i sposobie dostawy. Dodatkowo sprzedający powinien poinformować kupującego o możliwościach składania reklamacji, a także prawie do odstąpienia od umowy w określonym terminie. Jeśli tego nie zrobi to termin, w którym konsument może zrezygnować z transakcji, wydłuża się do trzech miesięcy.

Jeśli kupujący zauważy usterki lub niezgodność towaru z zamówieniem, może w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia wady zgłosić do sprzedającego o jego wymiany lub naprawy. Takie uprawnienie przysługuje kupującemu w terminie dwóch lat od zakupu towaru. „Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedający ma obowiązek zwrócić klientowi wszelkie koszty – także te związane z ewentualnym demontażem, robocizną, materiałami oraz ponownym zamontowaniem produktu” – wyjaśnia Maciej Żyłka z D.A.S. To kupujący decyduje, czy woli naprawę, czy wymianę zakupionej rzeczy. Sprzedający ma czternaście dni od momentu otrzymania informacji o nieprawidłowościach na to, aby się do niej ustosunkować – w przeciwnym razie uważa się, że uznał ją za zasadną.

Jeśli sklep nie jest w stanie przeprowadzić naprawy lub wymiany towaru w określonym czasie albo jest ona niemożliwa lub zbyt droga, to kupujący ma prawo domagać się odpowiedniego obniżenia ceny produktu lub całkowitej rezygnacji z transakcji.

Eksperci D.A.S. podkreślają, że „powyższych przepisów nie stosuje się w przypadku licytacji i aukcji internetowych, a także przy zakupie artykułów spożywczych”.

Maciej Żyłka, prawnik D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.: „Internet to doskonałe miejsce na zakupy. Ogromna liczba sklepów i ich praktycznie nieograniczona oferta pozwalają kupić dokładnie to, czego szukamy. Może się jednak okazać, że nowy nabytek nie spełnia oczekiwań – należy wtedy pamiętać, że klienci mają możliwość dochodzenia swoich praw, a sklep ma obowiązek ich o tym poinformować jeszcze przed złożeniem zamówienia. Kupujący mają dziesięć dni od otrzymania towaru, aby zrezygnować z transakcji bez podania przyczyny. W takim przypadku sprzedający zobowiązany jest zwrócić im wcześniej otrzymaną zapłatę. Jeśli natomiast dostarczony towar jest uszkodzony lub wadliwy, należy domagać się jego wymiany albo naprawy na koszt sklepu. Klient ma dwa miesiące na złożenie takiego żądania. Polskie prawo daje gwarancję, że robiąc zakupy za pośrednictwem Internetu w sklepie, który ma siedzibę w naszym kraju, kupujący otrzyma to, za co zapłacił lub będzie mógł się domagać zwrotu swoich pieniędzy.”

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: