eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Usługi telekomunikacyjne: zakupy przez Internet

Usługi telekomunikacyjne: zakupy przez Internet

2010-05-13 12:52

Przeczytaj także: Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa


Zwracany towar musi być kompletny, a w przypadku wszelkich braków konsument musi liczyć się z wezwaniem przedsiębiorcy do ich uzupełnienia. W przypadku, gdy konsument uszkodzi zwracany towar, musi liczyć się z możliwością poniesienia odpowiedzialności odszkodowawczej względem przedsiębiorcy. Wysyłając towar należy – stosownie do jego właściwości – zapakować go w sposób zabezpieczający przed ewentualnymi uszkodzeniami w transporcie.

12. Dokonując transakcji za pośrednictwem internetu pamiętać należy, że konsumentowi – analogicznie jak w sprzedaży tradycyjnej - przysługuje na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego prawo do dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, o czym jednak przedsiębiorca nie ma obowiązku informować konsumenta. Zgodnie z przepisami ww. ustawy, sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Innymi mówiąc słowy, konsument ma w tym czasie prawo reklamować taki towar z tytułu niezgodności z umową.

W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, domniemywa się, że przedmiotowa niezgodność istniała już w chwili wydania towaru. Konsument może żądać od przedsiębiorcy doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną odprawę albo może żądać wymiany towaru na nowy. W dalszej kolejności, przy wystąpieniu przesłanek określonych w tej ustawie, konsument może domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Kwestią niezwykle ważną z praktycznego punktu widzenia jest to, że konsument traci powyższe uprawnienia, jeśli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomi o tym przedsiębiorcy.

Niezależnie od powyższych uprawnień, konsument może reklamować towar zakupiony w internecie na podstawie gwarancji przedsiębiorcy (będącego zwykle producentem towaru) na warunkach w niej określonych, z tym jednak zastrzeżeniem, iż udzielenie takiej gwarancji nie jest obowiązkowe. Gwarant określa czas trwania gwarancji, terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej i warunki na jakiej jest ona realizowana Niemniej jednak to do konsumenta należy decyzja, na jakiej podstawie zamierza reklamować zakupiony towar w wypadku gdy jego właściwości nie odpowiadają umowie. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową.

13. W przypadku korzystania z serwisów przedsiębiorców świadczących usługi drogą elektroniczną, związanych z telefonią komórkową – sprzedaż m.in. dzwonków, tapet, gier na komórki etc. należy zwrócić szczególną uwagę na treść informacji handlowych otrzymywanych od przedsiębiorcy oraz dokładnie zapoznać się z regulaminem świadczenia usług. W pewnych sytuacjach korzystanie z gry na telefon komórkowy, której reklama wskazuje na jej darmowy charakter (np. znajdujące się w czasopismach lub internecie reklamy gier na telefon „ZA DARMO”), może się bowiem wiązać ze znacznymi kosztami.

Bezpłatność takich gier polega na tym, że przedsiębiorca nie pobiera opłaty za samo udostępnienie gry do pobrania na telefon, ale konsument może ponieść koszty związane z transferem danych podczas pobierania takiej gry, zgodnie z cennikiem swojego operatora. Co więcej, mechanizm gry może być tak skonstruowany, że co prawda istnieje możliwość prowadzenia gry bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, ale pewne elementy gry mogą wymagać wysyłania wiadomości SMS na tzw. numery premium (o podwyższonej opłacie). Należy zaznaczyć, iż koszt jednej wysłanej wiadomości premium SMS może wynosić od kilku do kilkunastu złotych, a przy znacznej liczbie wysyłanych wiadomości, koszt zabawy może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

14. W odniesieniu do coraz powszechniejszych konkursów i loterii, w których udział bierze się poprzez wysłanie wiadomości SMS, również należy pamiętać o tym, że koszt wysłania takiego SMS może wynosić od kilku do kilkunastu złotych. Przed przystąpieniem do gry należy dokładnie zapoznać się z regulaminem i pamiętać, że bez względu na treść informacji zachęcających do wzięcia udziału w konkursie albo zabawie, wysłanie SMS o przystąpieniu do zabawy nie jest najczęściej równoznaczne z wygraniem konkursu albo loterii, gdyż ich wieloetapowa konstrukcja powoduje, iż dotarcie do tzw. finału wymaga wysłania wielu kolejnych wiadomości SMS na tzw. numery premium.

poprzednia  

1 2 3

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: