eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Podstawowe prawa konsumentów

Podstawowe prawa konsumentów

2010-04-09 11:51

Prezydent Kennedy jako pierwszy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do rzetelnej informacji, prawo do bezpieczeństwa, prawo do wyboru i prawo do bycia wysłuchanym (prawo do reprezentacji), a w rocznicę jego pamiętnego wystąpienia - 15 marca - obchodzony jest Światowy Dzień Praw Konsumenta.

Przeczytaj także: Jak rozstrzygać spory konsumenckie?

"Konsumenci to, z definicji, my wszyscy. Jest to największa grupa ekonomiczna, mająca wpływ i równocześnie poddana wpływom niemal każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to, jest to jedyna ważna grupa, której opinie są rzadko brane pod uwagę." Fragment orędzia Prezydenta Johna F. Kennedy’ego.

To właśnie prezydent Kennedy jako pierwszy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do rzetelnej informacji, prawo do bezpieczeństwa, prawo do wyboru i prawo do bycia wysłuchanym (prawo do reprezentacji), a w rocznicę jego pamiętnego wystąpienia - 15 marca - obchodzony jest Światowy Dzień Praw Konsumenta.

Prawa konsumentów w praktyce


Drożejące wycieczki

Często wykupujemy w biurach podróży tzw. wycieczki zorganizowane (krajowe lub zagraniczne), obejmujące przelot, zakwaterowanie i dodatkowe atrakcje np. zwiedzanie zabytków. Na co należy zwracać uwagę przed spakowaniem bagaży i wyruszeniem na podbój plaż,raf koralowych i górskich przełęczy?

Ze skarg napływających do Infolinii Konsumenckiej SKP wynika, że biura podróży często podwyższają cenę wycieczki, na krótko przed planowanym terminem jej rozpoczęcia, zazwyczaj tłumacząc taką podwyżkę zmianą kursów walutowych. Jak konsumenci powinni się wówczas zachować?

Po pierwsze, pamiętajmy, że cena wycieczki rzeczywiście może być podwyższona, ale tylko wtedy, gdy spełnione są jednocześnie następujące warunki:
  1. umowa z biurem podróży przewiduje możliwość wzrostu ceny,
  2. wzrost ceny wynika ze wzrostu kursów walut, kosztów transportu lub opłat urzędowych i podatków, ponadto wpływ wymienionych czynników na cenę wycieczki jest odpowiednio udokumentowany przez biuro podróży,
  3. cena została podwyższona nie później, niż 20 dni przed datą wyjazdu.
W praktyce biura podróży często nie dopełniają powyższych warunków: informują o zmianie ceny zbyt późno lub też nieprawidłowo uzasadniają wzrost ceny – przykładowo, biuro podróży żąda dopłaty w wysokości 25% ceny wycieczki, powołując się na zmianę kursu euro, a tymczasem okazuje się, że zmiana kursu podniosła cenę wycieczki o zaledwie 10%. Warto więc domagać się od biura podróży wyjaśnienia, dlaczego cena usługi została podwyższona, a także przedstawienia kalkulacji kosztów.

 

1 2 ... 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: