eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: rzetelna reklama

Prawa konsumenta: rzetelna reklama

2010-02-25 01:10

Przeczytaj także: Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile


Jak powstaje strategia marketingowa, czyli o tym dlaczego firmy promują swoje produkty

Celem działalności przedsiębiorstwa jest sprzedawać i zarabiać na swojej działalności. Oczywiście, jeżeli specjalista zajmujący się marketingiem patrzy na organizację, dostrzega szybko, że jest to możliwe tylko wówczas, gdy przedsiębiorstwo rozpoznaje potrzeby klienta i stara się je zaspokoić szybciej i lepiej niż konkurencja. „Szybciej” nie wymaga dodatkowego komentarza, ale co to znaczy „lepiej”? Oznacza to, aby przedsiębiorstwo dokładniej dopasowało się do klienta, zarówno w zakresie samej oferty, jak również jej przedstawienia klientowi.

Czym jest marketing i jakie ma znaczenie dla działania przedsiębiorstw na rynku? Potoczne rozumienie tego słowa jako zbioru technik stosowanych w celu zwiększenia obrotu oferowanego przez dane przedsiębiorstwo produktu, który zalega magazyny lub usługi, którą trudno sprzedać, związane jest przede wszystkim z tym, że marketing kojarzony jest z najbardziej widocznym dla konsumenta elementem – to znaczy reklamą o dużym zasięgu oddziaływania. Jednak twierdzenie, że współczesny marketing to zespół narzędzi intensyfikacji sprzedaży – nie jest prawdziwe. Wiele przedsiębiorstw stosuje marketing już na etapie tworzenia produktu, po to, by jego ostateczny kształt, skład, nazwę, opakowanie itp. dostosować do specyfiki klienta. Przedsiębiorca wie, że nie ma produktów dla wszystkich. Im lepiej zrozumie charakterystyczne zachowania klienta, tym ma większą szansę pozyskania jego pieniędzy.

przez potencjalnych nabywców. Dzieje się tak wtedy, gdy wejściu danego produktu na rynek nie towarzyszą inne elementy, które według koncepcji marketingu, muszą stanowić integralną i nieodłączną część działań związanych z kreowaniem rynkowego wizerunku organizacji. Staje się tak wówczas, gdy brak strategii marketingowej wraz z przemyślaną strategią komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. Przedsiębiorcy wiedzą już coraz lepiej, że jeśli brak skutecznego porozumiewania się z otoczeniem, trudno myśleć o sukcesie rynkowym firmy. Dlatego powstaje strategia promocji, której celem jest takie informowanie o produkcie, by klient uznał go za swój i był wobec niego lojalny. Jednym z narzędzi promocji jest oczywiście reklama.

Reklama dźwignią handlu, czyli jak czytać, słuchać i oglądać reklamy

Jeśli zdamy sobie sprawę z tego, że reklama to wszelka płatna forma przedstawiania usługi, produktu, idei przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, od razu możemy założyć, że nie będziemy w niej poszukiwać obiektywnego spojrzenia na opisywaną w niej ofertę. Ze względu na różnorodność form i zastosowań reklamy trudno sprecyzować cechy wyróżniające reklamę spośród innych instrumentów promocji. Na ogół podkreśla się następujące cechy:
  • możliwość masowej prezentacji oferty, a więc dotarcie z informacją do klienta poprzez środki masowego przekazu,
  • penetracja, umożliwiająca szerokie dotarcie do rynku,
  • zwiększona wyrazistość w prezentacji oferty (posługiwanie się metodami zwiększenia siły perswazji),
  • bezosobowość, brak bezpośredniego kontaktu nadawcy i odbiorcy komunikatu.
Trzy główne cele reklamy to:
  • nowości do już istniejącej oferty),
  • przekonywanie (służące przede wszystkim budowaniu preferencji wobec marki i zwiększaniu lojalności nabywców) oraz
  • przypominanie (mające na celu utrzymanie zdobytej już pozycji na rynku).
Stąd też niektóre kampanie reklamowe trwają prawie bez przerwy, po to, by przypominać o prezentowanych w nich produktach. Wynika z tego prosty wniosek, że najczęściej widzimy i słyszymy reklamy tych produktów, które może nie tyle są, z jakichś powodów, lepsze od innych, ale ich producent ma odpowiednio duży budżet na działania reklamowe.

poprzednia  

1 2 3 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: