eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: reklamacja towaru

Prawa konsumenta: reklamacja towaru

2010-02-18 10:46

Przeczytaj także: Reklamacja towaru nie musi być koszmarem


Z jakich przyczyn konsument ma prawo złożyć reklamację?

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Przyczyna ogólna to niezgodność towaru z umową, co może wynikać z następujących powodów:
  • towar nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany,
  • właściwości towaru nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju,
  • towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym tego rodzaju towaru, które wynikają z zapewnień sprzedawcy lub producenta (po dawanych np. w reklamie),
  • towar został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę albo przez kupującego, jeśli ten ostatni postępował zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.
GWARANCJA:
Przyczyny te są podane w gwarancji, zwykle jest to popsucie się sprzętu; zwykle też gwarant określa, jakich usterek nie obejmuje gwarancja. Należy sprawdzić, czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.

W jakim terminie konsument ma być poinformowany o tym, czy jego reklamacja została uznana?

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Niezwłocznie! Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy wyrażone go podczas składania reklamacji w ciągu 14 dni – uważa się, że reklamacja została uznana. Ustosunkowanie się sprzedawcy do reklamacji oznacza dostarczenie (wysłanie) na adres podany przez konsumenta pisemnej odpowiedzi – konsument nie musi chodzić do sklepu, że by się dowiedzieć, jak została rozpatrzona jego reklamacja.

GWARANCJA:
Termin powinien być określony w gwarancji. Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.

Czego może żądać konsument?

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ:
Konsument może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez:
  • nieodpłatną naprawę lub
  • wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, np. narażają konsumenta na duże niedogodności, bierze się także pod uwagę okoliczność, czy sprzedawca zdoła uczynić zadość żądaniu w odpowiednim czasie. W takiej sytuacji konsument ma prawo żądać:
  • obniżenia ceny lub
  • zwrotu pieniędzy (odstąpienia od umowy).
PAMIĘTAJ: Konsument nie może odstąpić od umowy, jeśli niezgodność towaru z umową jest NIEISTOTNA.

GWARANCJA:
Możliwości określone są w gwarancji, zwykle jest to bezpłatna naprawa w wyznaczonym punkcie serwisowym. Jeśli gwarant nie określa po ilu naprawach konsument będzie mógł wymienić towar na nowy – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.
Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony Termin reklamacji wydłużony

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: