eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Ogólne bezpieczeństwo produktów

Ogólne bezpieczeństwo produktów

2010-02-08 10:40

Przeczytaj także: Polska dba o bezpieczeństwo produktów


Konsument ma wpływ na bezpieczeństwo produktów!
Konsumenci i inne osoby mogą:
  • przekazywać Prezesowi UOKiK lub Inspekcji Handlowej informacje o niespełnianiu wymagań dotyczących bezpieczeństwa produktów;
  • zgłaszać organom nadzoru wnioski w sprawie działania nadzoru rynku i kontroli ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa produktów.
Postępowanie polegające na ustaleniu czy produkt jest produktem bezpiecznym jest dwustopniowe.

1. Inspekcja Handlowa może przeprowadzić kontrolę produktów znajdujących się na rynku. Poza kontrolą, do zadań Inspekcji Handlowej w zakresie ogólnego bezpieczeństwa produktów należy:
  • żądanie od kontrolowanych przedsiębiorców informacji niezbędnych do stwierdzenia czy produkt jest bezpieczny;
  • sprawdzanie bezpieczeństwa wprowadzonych na rynek produktów;
  • pobieranie próbek produktów do badań;
  • żądanie oznakowania produktu odpowiednimi wyraźnie i zrozumiale sformułowanymi w języku polskim ostrzeżeniami o zagrożeniach, jakie może on stwarzać.
2. Jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo, że produkt nie spełnia ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa - Prezes UOKiK przeprowadza postępowanie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktu. Gdy zastrzeżenia co do bezpieczeństwa produktu się potwierdzą, Prezes UOKiK może nakazać podjęcie działań zarówno wobec produktów, które nie zostały jeszcze wprowadzone na rynek, jak również wobec tych, które są już oferowane konsumentom. Między innymi mogą być wydane decyzje nakazujące:
  • wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkt;
  • natychmiastowe wycofanie produktu z rynku;
  • odpowiednie ostrzeżenie konsumentów;,
  • wycofanie produktu od konsumentów i jego zniszczenie.
Producentowi można nakazać również odebranie od konsumenta produktu i zwrócenia kwoty za jaką produkt został zakupiony – bez względu na stopień jego zużycia!

Konsument może domagać się zwrotu kwoty, za jaką produkt został zakupiony:
  • od dystrybutora (sprzedawcy) – warunkiem jest posiadanie dowodu zakupu (paragon, faktura, potwierdzenie płatności kartą, pieczątka sprzedawcy na gwarancji, opakowaniu, inne oznaczenie sprzedawcy, dowód z zeznania świadka) lub
  • od producenta (nie jest wymagany dowód zakupu).

Co zrobić jeśli produkt wyrządził szkodę?


W przypadku, gdy produkt niebezpieczny wyrządzi konsumentowi szkodę (na mieniu lub na osobie), konsument może zażądać od producenta jej naprawienia lub odszkodowania.

Odszkodowanie za szkodę na mieniu nie dotyczy samego produktu niebezpiecznego. Obejmuje rzecz osobistego użytku, zniszczoną lub uszkodzoną w wyniku użytkowania produktu niebezpiecznego. Odszkodowanie nie przysługuje, gdy wartość zniszczonego mienia nie przekracza kwoty 500 EURO.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: