Zastaw rejestrowy i rejestr zastawów: zmiany
2010-01-19 12:45
Przeczytaj także: Zastaw rejestrowy: sprzedaż w drodze przetargu
Dotychczas, dokumenty wydawane w formie elektronicznej, mimo opatrzenia ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, pozbawione były mocy dokumentów urzędowych. Było to sprzeczne z prawem Unii Europejskiej, a dokładniej z dyrektywą 1999/93/WE, która w art. 5 ust. 2 wyraźnie zobowiązuje państwa członkowskie do uznawania skuteczności prawnej podpisów elektronicznych.Nadanie odpisom i dokumentom w formie elektronicznej mocy dokumentów urzędowych, znacznie zwiększy ich atrakcyjność, ponieważ dokumenty uzyskane tą drogą, nie będą miały już jedynie charakteru informacyjnego czy prywatnego dokumentu w postępowaniu sądowym.
Wprowadzone zmiany dotyczą art. 42 ustawy, którego ust. 3 otrzymał następujące brzmienie: „Odpisy i zaświadczenia wydane w formie papierowej przez centralną informację o zastawach rejestrowych mają moc dokumentów urzędowych”. Co więcej, wprowadzono ust. 3a o następującej treści: „ Odpisy i zaświadczenia wydane drogą elektroniczną przez centralną informację o zastawach rejestrowych opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu mają moc dokumentów urzędowych”.
W opinii Kancelarii, wprowadzona nowelizacja wpłynie pozytywnie na usprawnienie obrotu gospodarczego i tym samym upowszechni informatyzację w dziedzinie zastawów rejestrowych, a to z kolei może przełożyć się na zwiększenie wpływów podatkowych do budżetu państwa.
Przeczytaj także
-
Powolna informatyzacja administracji publicznej
-
Zastaw a zastaw rejestrowy
-
Zastaw i zastaw rejestrowy jako zabezpieczenie wierzytelności
-
Polskie sądy przez telefon i Internet
-
Zabezpieczenie wierzytelności: zastaw rejestrowy
-
Administracja publiczna a zarządzanie oprogramowaniem
-
E-administracja: korzysta z niej 18 proc. Polaków
-
Ustawa o zastawie rejestrowym - zmiany
-
E-administracja: główne przeszkody w rozwoju