eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów

Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów

2010-01-18 13:45

Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Problemy konsumentów na rynku przewozów lotniczych są najczęściej związane z opóźnieniem lub odwołaniem lotu (prawie 40% skarg). Warto jednak zwrócić uwagę, że pojawiają się również skargi na przewoźników, którzy zmieniają termin wylotu na wcześniejszy. Prawie 35% skarg konsumenckich dotyczyło zaginięcia lub uszkodzenia bagażu.

Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2014

Rynek lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W 2006 roku samolotami podróżowało 15 milionów osób (wzrost o 3 miliony osób w porównaniu z 2005 rokiem). Wynika to przede wszystkim z rozwoju tanich linii lotniczych. Obecnie 95% nowych pasażerów korzystających z usług lotniczych to klienci tanich linii. W efekcie udział w rynku największego polskiego przewoźnika Polskich Linii Lotniczych LOT spadł z prawie 44% w 2005 roku do prawie 34% w 2006 roku. Udział rynkowy tanich linii (między innymi Ryanair, CentralWings, Wizzair, GermanWings, SkyEurope) zwiększył się w tym czasie z 31,4% do 46,2%. Rozbudowa lotnisk regionalnych może być w przyszłości impulsem do dalszego rozwoju tanich linii w Polsce.

fot. mat. prasowe

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego


W odpowiedzi na rozwój tanich linii lotniczych największy polski przewoźnik PLL LOT obniżył ceny i zwiększył częstotliwość kursów na najpopularniejszych połączeniach. Jednocześnie atrakcyjność cenowa tanich przewoźników zaczyna nieco maleć, w miarę jak tanie linie wprowadzają nowe opłaty np. opłaty za bagaż nadawany na lotnisku.

Krajowy urząd regulacyjny

W 2002 roku uchwalono w Polsce Ustawę Prawo lotnicze , na mocy której powołano między innymi organ regulacyjny rynku - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).
Do kompetencji organu regulacyjnego należy między innymi:
  • organizowanie rynku przewozów lotniczych,
  • wprowadzenie do polskiego systemu prawnego międzynarodowych przepisów i wymagań technicznych i operacyjnych oraz nadzór nad ich przestrzeganiem,
  • licencjonowanie personelu lotniczego i technicznego oraz jego okresowe kontrole,
  • nadzór nad organizacjami prowadzącymi działalność lotniczą, nad organizacjami produkującymi i obsługującymi statki powietrzne i sprzęt lotniczy, lotniskami i lądowiskami.
Zgodnie z Rozporządzeniem 261/2004/WE ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, każde państwo członkowskie powinno wyznaczyć organ odpowiedzialny za wykonywanie jego postanowień. Rozporządzenie zostało implementowane do polskiego prawa poprzez nowelizację ustawy Prawo lotnicze w lipcu 2005 roku a organem odpowiedzialnym za przyjmowanie skarg na przewoźników lotniczych został Prezes Urzędu Cywilnego. W ramach ULC utworzono nową komórkę organizacyjną – Komisję Ochrony Praw Pasażerów (KOPP) zajmującą się przyjmowaniem i analizowaniem skarg konsumentów. Formularze skarg znajdują się na stronie internetowej ULW www.ulc.gov.pl.

 

1 2 ... 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: