eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Senior w banku

Senior w banku

2009-11-27 07:45

Senior w banku

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W dzisiejszych czasach trudno jest uniknąć kontaktu z bankiem czy inną instytucją finansową. Zakładamy rachunki bankowe, żeby pracodawca bądź ZUS przesyłał na nie pensję lub emeryturę. Jeśli mamy oszczędności - myślimy o lokacie. Coraz częściej posługujemy się kartą, podejmując gotówkę w bankomacie lub płacąc za zakupy. I niekiedy musimy wziąć kredyt. Podjęcie nawet najdrobniejszej decyzji dotyczącej wydania bądź zaoszczędzenia jakiejś kwoty, jest już decyzją finansową.

Przeczytaj także: Umowa z bankiem podlega negocjacjom

Konsumentów, którzy w kontaktach z profesjonalnymi instytucjami finansowymi mają słabszą pozycję, wzmacniają przepisy prawne, odnoszące się tylko do nich. To oczywiste, że wszyscy jesteśmy konsumentami. Jednak szczególne prawa dotyczą konsumentów tylko wtedy, kiedy kupują towary lub usługi na potrzeby prywatne, nie dla firmy i nie dla wykorzystania w celach zarobkowych. Zawieranie każdej umowy przez konsumenta jest czynnością prawną i z tego względu powinno się jej poświęcić większą uwagę.

1. Z kim zawieramy umowę?


1.1. ZANIM ZAWRZEMY UMOWĘ

Niezależnie od tego, z jakim podmiotem z grupy instytucji finansowych zawieramy umowę, zawsze trzeba:
  • PRZECZYTAĆ DOKŁADNIE CAŁĄ UMOWĘ WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI.
Jeżeli umowa jest długa albo nie mamy dość czasu na czytanie jej w obecności pracownika danej instytucji finansowej, poprośmy o kopię, którą weźmiemy do domu, gdzie spokojnie zapoznamy się z warunkami umowy. Jeśli odmówiono nam wydania wzoru umowy – lepiej zrezygnujmy z usług takiej instytucji.
  • OCENIĆ, CZY UMOWA JEST SFORMUŁOWANA JEDNOZNACZNIE I W SPOSÓB DLA NAS ZROZUMIAŁY.
Jeżeli jakiś zapis jest nieczytelny, nie rozumiemy używanych w umowie określeń – nie podpisujmy umowy, ale pytajmy, prośmy o wyjaśnienia, domagajmy się doprecyzowania bądź zmiany zapisów na jednoznaczne. To nie wstyd pytać – prawo do informacji to podstawowe prawo konsumenta. Równocześnie obowiązkiem przedsiębiorcy jest udzielenie rzetelnej, jasnej i zrozumiałej informacji każdemu konsumentowi. Jeśli odmówiono nam informacji lub potraktowano nas lekceważąco – lepiej zrezygnujmy z usług takiej instytucji.
  • SPRAWDZIĆ CZY OTRZYMALIŚMY WSZYSTKIE DOKUMENTY/ZAŁĄCZNIKI DO UMOWY, KTÓRYCH ODBIÓR KWITUJEMY – ZWŁASZCZA REGULAMIN I TARYFY.
Nie należy podpisywać w ciemno żadnych oświadczeń i dokumentów, nawet, jeśli pracownik danej instytucji przekonuje nas, że „to tylko taka formalność” lub że „to nie ma żadnego znaczenia”. Każdy z nas powinien cenić swój podpis i nigdy nie składać go bez uprzedniego przeczytania treści dokumentu, który podpisujemy. Jeśli ktoś próbuje wywrzeć na nas nacisk żeby uzyskać nasz podpis – lepiej zrezygnujmy z usług takiej instytucji.

1.2. BANKI

Instytucje finansowe to przede wszystkim banki. Jednak nie każda instytucja, która przechowuje pieniądze lub udziela pożyczki jest bankiem. Bank musi uzyskać zezwolenie na działalność i podlega nadzorowi ze strony państwa. To oznacza, że również umowy konsumentów z bankami mają pewne zabezpieczenie instytucji państwowych takich, jak Komisja Nadzoru Finansowego.

Prawie wszystkie banki są zrzeszone w Związku Banków Polskich (ZBP) i obok przepisów prawa muszą przestrzegać kodeksu etycznego, obowiązującego w ZBP, czyli Zasad Dobrej Praktyki Bankowej. Wśród wymienionych tam zasad, najważniejsze dla konsumentów są: rzetelność i uczciwość w kontaktach z klientami oraz wyczerpujące informowanie o produkcie – jego zaletach i ryzykach. Poza tym, każdy bank zrzeszony w ZBP, podlega decyzjom Arbitra Bankowego, co może okazać się pomocne w przypadku, gdy bank nie przestrzega umowy lub Zasad Dobrej Praktyki Bankowej bądź nie chce załatwić słusznej reklamacji konsumenta.

 

1 2 ... 10

następna

Bezpieczne zakupy w sieci

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: