eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Umowa poza lokalem firmy: jak odstąpić?

Umowa poza lokalem firmy: jak odstąpić?

2009-11-10 11:06

Umowa poza lokalem firmy: jak odstąpić?

Co kupujemy poza lokalem przedsiębiorstwa? © fot. mat. prasowe

Robot kuchenny, komplet garnków, wełniana pościel, poduszka rehabilitacyjna, odkurzacz wodny - oto przedmioty pożądania wielu, zwłaszcza starszych konsumentów. Tak przynajmniej wynika ze zgłoszeń napływających na Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Przeczytaj także: Zakupy online a odstąpienie od umowy

Polacy najczęściej kupują tego typu towary podczas prezentacji w hotelach, sanatoriach, restauracjach, lub też we własnym domu, zachwyceni pokazem dokonanym przez przedstawiciela handlowego danej firmy.

Często już po podpisaniu umowy okazuje się, że zakupiony towar nie spełnia oczekiwań konsumentów, a na rynku można znaleźć podobne produkty oferowane po niższych cenach. Dzwoniący na Infolinię Konsumencką często pytają zatem o możliwość rezygnacji z zakupu i zwrotu towaru.

fot. mat. prasowe

Co kupujemy poza lokalem przedsiębiorstwa?

Co kupujemy poza lokalem przedsiębiorstwa?


SKP podaje, iż kupując towar lub usługę od akwizytora lub podczas prezentacji np. w sanatorium, zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. Mamy możliwość odstąpienia od takiej umowy – warunkiem jest wysłanie do przedsiębiorcy pisemnego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, w terminie 10 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy. Jeśli koniec tego terminu przypada na dzień uznany za ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego. Warto pamiętać, że termin ten wydłuża się do trzech miesięcy, jeśli przedsiębiorca nie poinformował nas na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy.

Eksperci radzą, iż powinniśmy ponadto zwrócić towar do przedsiębiorcy, najpóźniej w terminie 14 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy. Podobnie, przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot wpłaconej przez nas kwoty. Jeśli tego nie uczyni, powinniśmy wystosować tzw. przedsądowe wezwanie do zapłaty. Wezwanie powinno określać kwotę, którą ma zapłacić sprzedawca, wyznaczać odpowiedni termin do zapłaty i wskazywać sposób zapłaty (przykładowo: przekaz pocztowy, przelew).

Najlepiej jednak w ogóle nie ulegać namowom sprzedawców i przed podpisaniem umowy na chłodno rozważyć, czy oferowany produkt jest nam potrzebny, czy nas na niego stać, czy faktycznie warto go kupić. Nie dajmy sobie wmówić, że czeka na nas prawdziwa okazja, która więcej się nie powtórzy. Nauczmy się mówić „nie” akwizytorom, chyba że faktycznie chcemy lub potrzebujemy kupić dany towar - podsumowuje SKP.

Co nam mówią sprzedawcy?

Sprzedawcy często wprowadzają konsumentów w błąd, odmawiając realizacji naszego prawa do odstąpienia od umowy. Poniżej SKP przedstawiło najczęściej podawane argumenty przedsiębiorców i objaśnienie sytuacji faktycznej.

1) „Odstąpienie od umowy musi być dokładnie uzasadnione. Nie możemy przyjąć towaru bez wskazania powodu jego zwrotu.”

NIEPRAWDA - Konsument może odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 10 dni od zawarcia umowy, bez podania przyczyny. Nie musimy w jakikolwiek sposób wykazywać powodu, dla którego chcemy zwrócić sprzedawcy towar, jeśli nie był on kupiony w zwykłym sklepie.

Podstawa prawna: Artykuł 2, ustęp 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000r., Nr 22, poz. 271 ze zm.).

2) „Do odstąpienia od umowy potrzebna jest zgoda obu stron umowy.”

NIEPRAWDA – Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli konsumenta. Jeżeli zostało dokonane w odpowiednim terminie (10 dni od zawarcia umowy), przedsiębiorca ma obowiązek je przyjąć i dokonać zwrotu wpłaconej przez konsumenta kwoty. Konsument nie musi czekać na zgodę sprzedawcy.

Podstawa prawna: Artykuł 2, ustęp 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000r., Nr 22, poz. 271 ze zm.).

3) „Nie możemy przyjąć zwrotu towaru z uwagi na fakt, iż został on rozpakowany.”

NIEPRAWDA – W przypadku odstąpienia od umowy konsument musi zwrócić towar w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Oznacza to, że konsument ma prawo rozpakować towar i sprawdzić jego działanie.

Podstawa prawna: Artykuł 2, ustęp 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000r., Nr 22, poz. 271 ze zm.).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: