Naśladownictwo a nieuczciwa konkurencja
2009-10-27 02:23
Przeczytaj także: Unijne reguły konkurencji
CO TO JEST NIEUCZCIWA KONKURENCJAW art. 3 ust. 1 ustawy definiuje się pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Za taki czyn uznaje się działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża ono albo narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Określone działanie, jako czyn nieuczciwej konkurencji, podlega więc sankcjom cywilno- lub prawnokarnym, jeżeli jest:
- podjęte w związku z działalnością gospodarczą
- sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami
- zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta
SZCZEGÓŁOWE UREGULOWANIA DOTYCZĄCE NAŚLADOWNICTWA
Artykuł 13 ustawy wymienia szczegółowe przesłanki, pozwalające uznać działania przedsiębiorcy za czyn nieuczciwej konkurencji w postaci naśladownictwa. W ust. 1 stanowi on, że czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana jego zewnętrzna postać, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Dalej przedstawiam krótki komentarz pozwalający na głębsze zrozumienie każdej z przesłanek wymienionych przez ustawodawcę.
"gotowy produkt"
Przez określenie to należy rozumieć produkt finalny, któremu nadano postać umożliwiającą wprowadzenie do obrotu. Cechy takie posiadają również części zamienne oferowane na rynku. Pogląd ten potwierdza wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 27 maja 1999 roku, którego druga teza brzmi „W świetle art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji istotne jest to, żeby kopiowana zewnętrzna postać produktu nie mogła wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Ta możliwość pojawia się tylko wówczas, gdy produkt staje się towarem, tj. trafia na rynek, jest wystawiony do sprzedaży nabywcom.”
Przeczytaj także
-
Przewaga kontraktowa na rynku rolno-spożywczym. Jakie zmiany?
-
Nieuczciwa konkurencja - jak się bronić?
-
Przedsiębiorco, uważaj na nowe przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
-
Ochrona konkurencji - nowelizacja ustawy weszła w życie
-
Umowa na dostawę produktów rolnych. Jak powinna wyglądać?
-
UOKiK: największe sieci fitness z karą w wysokości 32 mln zł
-
Biedronka ukarana przez prezesa UOKiK. Ponad 723 mln zł kary
-
Sprzedaż rowerów pod lupą UOKiK. Naruszono uczciwą konkurencję?
-
Ceny drukarek Brother ustalane w niedozwolony sposób?