eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Wypadek przy pracy: nowe przepisy

Wypadek przy pracy: nowe przepisy

2009-10-13 00:32

Przeczytaj także: Zespół powypadkowy - powołanie i kompetencje


Sam protokół powypadkowy to jednak nie wszystko- konieczne jest dołączenie do niego (§ 12 ust. 2 rozporządzenia):
  • zapisu wyjaśnień poszkodowanego,
  • zapisu informacji uzyskanych od świadków wypadku,
  • innych dokumentów zebranych w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku; w szczególności chodzi tu o pisemną opinię lekarza lub innych specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku, odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego oraz uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego albo członków rodziny zmarłego w wypadku pracownika

-stanowiących jego integralną część.

Na zatwierdzenie protokołu pracodawca ma 5 dni od dnia jego sporządzenia. Jeżeli poszkodowany (członkowie rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika) zgłaszają zastrzeżenia do jego treści albo nie odpowiada on warunkom określonym w rozporządzeniu, szef zwraca niezatwierdzony dokument zespołowi powypadkowemu w celu wyjaśnienia i uzupełnienia do treści. Nowy protokół musi powstać nie później niż w terminie 5 dni (§ 13 ust. 1-3 rozporządzenia).

Zatwierdzony protokół powypadkowy musi niezwłocznie trafić do rąk poszkodowanego, a w razie wypadku śmiertelnego - członków rodziny zmarłego pracownika. Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych pracodawca powinien niezwłocznie doręczyć także właściwemu inspektorowi pracy (§ 14 ust. 1-2 rozporządzenia).

Ponadto należy pamiętać, że protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zawierający ustalenia naruszające uprawnienia pracownika albo nieprawidłowe wnioski profilaktyczne, może być zwrócony pracodawcy przez właściwego inspektora pracy, z uzasadnionym wnioskiem o ponowne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku (§ 15 rozporządzenia).

Każdy wypadek trzeba zarejestrować

Protokół powypadkowy służy również dokumentacji dotyczącej wszelkich wypadków, do których doszło na terenie firmy. Na jego podstawie pracodawca tworzy rejestr wypadków, który powinien zawierać (§ 16 ust. 2 rozporządzenia):
  • imię i nazwisko poszkodowanego,
  • miejsce i datę wypadku,
  • informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego,
  • datę sporządzenia protokołu powypadkowego,
  • stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy,
  • datę przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy,
  • liczbę dni niezdolności do pracy,
  • inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: