eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Wypadek przy pracy: nowe przepisy

Wypadek przy pracy: nowe przepisy

2009-10-13 00:32

Przeczytaj także: Zespół powypadkowy - powołanie i kompetencje


Zespół powypadkowy- skład

Kolejnym krokiem pracodawcy powinno być powołanie zespołu powypadkowego, który ustali przyczyny i okoliczności wypadku. W jego składzie musi znaleźć się miejsce dla pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy (§ 4 rozporządzenia). W przypadku szefa, który na mocy art. 23711 § 1 K.p. nie ma obowiązku tworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy, w skład zespołu powypadkowego wchodzi:
  • pracodawca lub pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy, albo też specjalista spoza zakładu pracy,
  • społeczny inspektor pracy.

W zakładzie pracy, w którym nie działa społeczna inspekcja pracy, zamiast społecznego inspektora pracy, członkiem zespołu zostaje przedstawiciel pracowników legitymujący się aktualnym zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

Natomiast pracodawca, który ze względu na małą liczbę zatrudnionych nie jest w stanie dopełnić obowiązku stworzenia dwuosobowego zespołu powypadkowego w składzie określonym powyżej, powołuje zespół składający się z niego samego oraz specjalisty spoza zakładu pracy (§ 6 rozporządzenia).

Zadania zespołu

Jak już wyżej wspomniano, w gestii zespołu powypadkowego leży ustalenie przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy. W tym celu członkowie zespołu muszą podjąć stosowne działania, a w szczególności (§ 7 ust. 1 rozporządzenia):
  • dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
  • jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku,
  • wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
  • zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku,
  • zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku,
  • zebrać inne dowody dotyczące wypadku,
  • dokonać prawnej kwalifikacji wypadku zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673, ze zm.) ,
  • określić środki profilaktyczne oraz wnioski, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: