eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Zasady BHP w firmie: umywalnie, natryski i ustępy

Zasady BHP w firmie: umywalnie, natryski i ustępy

2009-07-23 13:25

Każdy rodzaj pomieszczeń higieniczno sanitarnych znajdujących się na terenie firmy powinien czynić zadość wymogom bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie inaczej dzieje się w przypadku umywalni, natrysków oraz ustępów. Przyjrzyjmy się zatem, jak kształtują się przepisy w tym zakresie.
Szczegółowe wymagania dla pomieszczeń przeznaczonych na umywalnie, natryski oraz ustępy wynikają z regulacji zawartych w załączniku Nr 3 do rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dalej: „załącznik”.

Umywalnie

Firmowe umywalnie powinny stanowić część składową zespołu szatni. W gestii pracodawcy leży dołożenie wszelkich starań, aby pomieszczenia te były łatwo dostępne oraz umożliwiały bezkolizyjny ruch pracowników, którzy dokonali już toalety osobistej i przebrali się we własną odzież (§ 17 załącznika).

Podstawowym wyposażeniem umywalni są zgodne z Polską normą umywalki emaliowane lub umywalki wykonane z innych materiałów odpornych na korozję. Do kranów powinna być doprowadzona ciepła i zimna woda bieżąca (§ 18 ust. 1-2 załącznika).

Szerokość przejścia między umywalkami a przeciwległą ścianą nie powinna być mniejsza nić 1,3 m. Jeżeli natomiast umywalki umieszczone są w rzędach, to ustawodawca wymaga, aby przestrzeń dzieląca te rzędy była co najmniej dwumetrowa (§ 18 ust. 3 załącznika).

Ilość zainstalowanych umywalek należy dostosować do liczby zatrudnionych osób. I tak, na każdych dziesięciu pracowników pracujących na najliczniejszej zmianie powinna przypadać co najmniej jedna umywalka indywidualna. Prace brudzące oraz takie, które wykonywane są w kontakcie z substancjami zakaźnymi lub szkodliwymi wymagają zainstalowania co najmniej jednej umywalki na pięć osób.

Jeśli pracodawca stosuje umywalki szeregowe do mycia zbiorowego, co zdarza się dość często np. na placach budowy, to wówczas powinien zapewnić co najmniej jedno stanowisko do mycia (zawór czerpalny wody) na każde pięć osób zatrudnionych jednocześnie (§ 19 ust. 1 załącznika).

Nieco mniejszym wymaganiom musi sprostać szef, który zatrudnia personel przy pracach biurowych lub w warunkach zbliżonych do tych prac. W takim przypadku na każdych trzydziestu mężczyzn lub na każde dwadzieścia kobiet powinna przypadać minimum jedna umywalka, lecz nie mniej niż jedna umywalka przy mniejszej liczbie zatrudnionych. Umywalki te należy zainstalować w pomieszczeniach ustępów bądź też w ich przedsionkach izolacyjnych (§ 19 ust. 2 załącznika).

 

1 2 3

następna

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Najnowsze w serwisie

Kodeksy

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Na skróty

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.