eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Zakaz konkurencji: brak umowy nie zwalnia z tajemnicy

Zakaz konkurencji: brak umowy nie zwalnia z tajemnicy

2009-05-20 13:12

Przyjrzyjmy się następującej sytuacji: pracownik zdecydował się na zmianę pracy. Po upływie okresu wypowiedzenia zatrudnił się w konkurencyjnej firmie (z poprzednim pracodawcą nie wiązała go umowa o zakazie konkurencji). Wkrótce okazało się, że ujawnił nowemu pracodawcy istotne informacje dotyczące technologii stosowanej przez byłego szefa. Czy brak umowy o zakazie konkurencji powoduje, że pracownik miał prawo tak postąpić?

Przeczytaj także: Zakaz konkurencji: konsekwencje naruszenia

Fakt, że strony stosunku pracy nie zawarły umowy o zakazie konkurencji nie jest równoznaczny z przyzwoleniem pracownikowi na ujawnianie tajemnic firmy. Pracodawca nie ma obowiązku zawierania osobnej umowy dotyczącej ochrony poufnych informacji. Może bowiem liczyć na zabezpieczenie wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów.

Pracownik nie ma prawa do swobodnego dysponowania wiedzą na tematy firmowe ani w czasie trwania stosunku pracy, ani też po jego ustaniu. Należy tu powołać się przede wszystkim na art. 100 § 2 pkt 4 K.p., zgodnie z którym do podstawowych obowiązków pracownika należy wykazanie się dbałością o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których udostępnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Ponadto po rozstaniu z pracownikiem interes firmowy chroniony jest na mocy przepisów ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr 47, poz. 211 ze zm.). Art. 11 tejże ustawy stanowi bowiem, że czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy. Co najbardziej istotne, przepis ten znajduje swoje zastosowanie także do pracownika przez okres trzech lat od ustania stosunku pracy, o ile umowa nie stanowi inaczej, a więc np. nie skraca tego okresu.

Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje:
  • techniczne,
  • technologiczne,
  • organizacyjne lub
  • inne informacje posiadające wartość gospodarczą
- co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

Reasumując, pracownik, o którym mowa we wstępie, nie miał prawa informować nowego pracodawcy o technologiach stosowanych w firmie, w której był poprzednio zatrudniony. Brak umowy o zakazie konkurencji nie ma tu znaczenia- obowiązek zachowania tajemnicy wynika bowiem wprost z obowiązujących przepisów prawa- w tym wypadku z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Podobne zdanie wyraził SN w wyroku z 25 stycznia 2007 r. (I PK 207/06), uznając, że zwolnienia byłych pracowników z zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej nie można utożsamiać z uchyleniem przez pracodawcę ustawowego zakazu ujawniania (upowszechniania) tajemnicy przedsiębiorstwa.

WAŻNE!

Pracownik, który wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, w którym niegdyś pracował, czyniąc tym samym poważną szkodę byłemu pracodawcy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: