eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Pracownik tymczasowy a bhp w firmie

Pracownik tymczasowy a bhp w firmie

2009-02-27 14:10

Przeczytaj także: Praca tymczasowa w rolnictwie - kto odpowiada za bezpieczeństwo pracowników?


Bezpieczeństwo i higiena pracy według K.p.

Pozostałych zagadnień, tyczących się zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, należy szukać w przepisach K.p. W odniesieniu do pracy tymczasowej duże znaczenie ma art. 208. Najczęściej bowiem zdarza się, że pracownicy tymczasowi świadczą pracę równolegle ze stałym personelem zakładu pracy. W takim wypadku ich pracodawcy (agencja i pracodawca użytkownik) są zobowiązani do:
  • współdziałania,
  • wyznaczenia koordynatora, którego zadaniem jest nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w jednym miejscu,
  • ustalenia zasad współpracy, przy szczególnym uwzględnieniu sposobu postępowania w razie wystąpienia zagrożeń dla życia lub zdrowia pracowników (np. zasad udzielania pierwszej pomocy czy wspólnego likwidowania skutków zaistniałych zdarzeń) .
  • informowania siebie nawzajem oraz pracowników lub ich przedstawicieli o działaniach w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym występującym podczas wykonywanych przez nich prac.

Co do zasady, pracodawca, na którego terenie wykonują prace pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, ma obowiązek dostarczać tym pracodawcom, w celu przekazania pracownikom, informacje o (art. 208 § 3 K.p.):
  • zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
  • działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa powyżej,
  • pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy, wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników.

Pracodawca użytkownik musi więc przekazać powyższe informacje agencji. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby podał je również bezpośrednio do wiadomości pracowników tymczasowych.

Co musi kierownik?

Pewne zobowiązania spoczywają również na osobach kierujących pracą osób zatrudnionych tymczasowo, a więc np. na majstrze czy kierowniku działu. W myśl art. 212 K.p., do ich zadań należy szereg działań, wśród których warto wymienić:
  • organizację stanowiska pracy w sposób niegodzący w przepisy i zasady bhp,
  • sprawowanie pieczy nad sprawnością środków ochrony indywidualnej i zbiorowej,
  • dbałość o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego,
  • egzekwowanie od pracowników tymczasowych poszanowania dla przepisów i zasad bhp.

Co leży w gestii pracownika tymczasowego?

Nadzór nad bhp ze strony pracodawcy użytkownika oraz osoby kierującej zakładu pracy to jeszcze nie wszystko. W art. 211 K.p. ustawodawca zawarł bowiem katalog obowiązków pracowniczych w tym zakresie. Fakt, że pracownik tymczasowy zatrudniony jest przez agencję nie zwalnia go od przestrzegania przepisów i zasad bhp na terenie firmy, w której świadczy pracę. W szczególności jest on zobowiązany m.in. do:

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: