eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Agencja pracy tymczasowej: regulamin musi być

Agencja pracy tymczasowej: regulamin musi być

2009-02-24 14:08

Rozpatrzmy następującą sytuację: agencja pracy tymczasowej zatrudnia w oparciu o umowę o pracę siedmiu stałych pracowników. Reszta personelu (od kilkunastu do kilkudziesięciu osób) to pracownicy tymczasowi, którzy wprawdzie świadczą pracę na tej samej podstawie prawnej co stała załoga, ale przeważnie zatrudniani są na bardzo krótkie okresy. Duża rotacja sprawia, że ustalenie jednolitego regulaminu pracy staje się niezwykle kłopotliwe. Czy w związku z tym agencja może zrezygnować z wydania tego aktu?

Przeczytaj także: Praca tymczasowa - co powinien wiedzieć pracodawca?

Kwestia regulaminu pracy i wynagradzania nie została poruszona w ustawie z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Jednakże, stosownie do art. 6 tej ustawy, w zakresie nieuregulowanym odmiennie jej przepisami oraz przepisami odrębnymi wobec agencji pracy tymczasowej, pracownika tymczasowego i pracodawcy użytkownika znajdują zastosowanie regulacje prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika. Wyjątek stanowi tu ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, której nie stosuje się do pracowników tymczasowych.

Jeżeli zaś chodzi o Kodeks pracy, to ustawodawca nie pozostawia cienia wątpliwości- z obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy zwolnione są jedynie zakłady pracy objęte postanowieniami układu zbiorowego lub pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników (art. 104 § 2 K.p.). Jednocześnie nie istnieje żaden zapis, który zdejmowałby tą powinność z agencji pracy tymczasowej.

W omawianym przykładzie agencja pracy tymczasowej musi stworzyć regulamin pracy, gdyż łącznie zatrudnia ponad 20 osób. Przy ustalaniu obowiązku wprowadzenia regulaminu należy bowiem brać pod uwagę zarówno stały personel, jak i tymczasowych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Na agencji spoczywa więc obowiązek opracowania jego projektu oraz wprowadzenia go w życie zgodnie z procedurą określoną w art. 1042-1043.

Regulamin pracy to akt o charakterze organizacyjno-porządkowym, którego wprowadzenie przeważnie leży w interesie pracodawcy. Daje on bowiem podstawę do egzekwowania od podwładnych określonych w nim obowiązków. Warto się jednak zastanowić, na ile zasadne jest wprowadzenie takiego aktu w agencjach pracy tymczasowej. I nie chodzi tu tylko o zwiększoną rotację personelu.

Niewątpliwie formalnym pracodawcą pracownika tymczasowego jest agencja, ale przecież de facto świadczy on pracę tylko i wyłącznie w innych firmach, podlegając tym samym zasadom porządkowym, które w nich obowiązują.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: