eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Zmiana stanowiska pracy a konieczność zmiany umowy o pracę

Zmiana stanowiska pracy a konieczność zmiany umowy o pracę

2009-02-18 11:54

Przeczytaj także: Zmiana nazwy stanowiska pracy a nowa umowa


3. Różna rodzajowo praca uzasadnia możliwość zawarcia drugiej umowy

Jeżeli pracownik nie wyrazi zgody na zmianę dotychczasowych warunków pracy, a pracodawcy zależy na dalszym zatrudnieniu pracownika w firmie, można rozważyć możliwość zatrudnienia pracownika w ramach 2 stosunków pracy. Jest to możliwe w sytuacji powierzenia pracownikowi 2 zupełnie różnych rodzajów wykonywanej pracy. W takiej sytuacji pracownik mógłby nadal wykonywać pracę na stanowisku administracyjnym oraz zostać dodatkowo zatrudniony na czas zastępstwa przy wykonywaniu innej rodzajowo pracy na stanowisku ds. personalnych. Jednakże w takiej sytuacji pracownikowi należałoby się odrębne wynagrodzenie w ramach każdej z zawartych umów.

4. Na 3 miesiące w ciągu roku można oddelegować pracownika do innej pracy

Pracodawca może również powierzyć pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami zakładu pracy, inną pracę niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika. Niekiedy może się zdarzyć, iż inną pracę można powierzyć pracownikowi na okres 6 miesięcy, w momencie, gdy sytuacja ta ma miejsce na przełomie roku (październik - grudzień i styczeń - marzec). W takim przypadku aneks do umowy o pracę, czy też wypowiedzenie zmieniające albo dodatkowa umowa na czas zastępstwa nie są potrzebne. Zgoda pracownika przypadku „oddelegowania” nie jest wymagana, jednakże pracodawca powinien poinformować o tym fakcie pracownika na piśmie.

5. Gdy zakres obowiązków to odrębny dokument - konieczna jest jego pisemna zmiana

W przypadku, gdy zakres dotychczasowych obowiązków pracownika jest zawarty w umowie o pracę, można go zmienić już w samym wypowiedzeniu bądź porozumieniu zmieniającym. Jeśli natomiast zakres obowiązków ma formę pisemną i stanowi odrębny od umowy dokument, przy zmianie warunków pracy konieczna będzie również jego pisemna zmiana.

Podstawa prawna:
  • art. 25 § 1, art. 30, art. 42 §1, § 2, § 3, § 4, art. 1864 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)


Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.

poprzednia  

1 2

oprac. : Ewa Dziem / Portal Kadrowy Portal Kadrowy

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: