Służba BHP - zasady powołania, obowiązki, uprawnienia
2008-12-24 13:10
Przeczytaj także: Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP
- specjalistą do spraw bhp może być osoba legitymująca się wyższym wykształceniem o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studiami podyplomowymi w tym zakresie oraz co najmniej 1 rokiem stażu pracy w służbie bhp,
- starszym specjalistą do spraw bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie albo studia podyplomowe w tym zakresie oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,
- głównym specjalistą do spraw bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia w tym zakresie oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.
Co ważne, samo spełnienie wymagań kwalifikacyjnych nie jest tu wystarczające. Każdy z pracowników służby bhp musi bowiem ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby (art. 237 § 2 K.p).
Sam pracodawca może również pełnić obowiązki należące do służby bhp, o ile posiada ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania jej zadań i:
- zatrudnia do 10 pracowników lub
- zatrudnia do 20 pracowników i jego działalność kwalifikuje się do nie wyższej niż trzecia kategoria ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
W świetle art. 237 § 2 K.p, powierzenie wykonywania zadań służby bhp osobom spoza firmy jest możliwe dopiero w momencie braku kompetentnych pracowników. Przepis ten wdraża bezpośrednio art. 7 ust. 3 dyrektywy Nr 89/391, zgodnie z którym pierwszeństwo w zatrudnieniu w służbie bhp przysługuje odpowiednio wykwalifikowanym pracownikom, a dopiero w następnej kolejności specjalistom z zewnątrz.
Zakres działania
Katalog działań należących do służby bhp, wymieniony w § 2 ust. 1 rozporządzenia, jest dość szeroki, podobnie jak ich spektrum. Wśród najważniejszych warto wymienić:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jakie obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?
-
Zatrudnienie pracownika z Ukrainy - co z wymaganiami BHP?
-
Obowiązki bhp pracodawcy wobec zleceniobiorcy
-
BHP na budowie: warunki socjalne i higieniczne
-
Telepraca a obowiązki pracodawcy w zakresie BHP
-
Hałas w miejscu pracy a obowiązki pracodawcy
-
Szkolenia bhp pracowników - podstawowe informacje
-
Choinka w miejscu pracy, czyli świąteczne BHP
-
Praca w sezonie świątecznym - czego oczekiwać od pracodawcy?