eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo administracyjne › Co zawiera prawomocna decyzja administracyjna?

Co zawiera prawomocna decyzja administracyjna?

2008-08-28 13:26

Przeczytaj także: Ponaglenie, czyli jak przyspieszyć postępowanie administracyjne?


Motywy decyzji powinny być ujęte tak, aby strona mogła zrozumieć i w miarę możliwości zaakceptować zasadność przesłanek faktycznych i prawnych, którymi organ kierował się przy załatwianiu sprawy, wydając decyzję. Uzasadnienie prawne decyzji nie może polegać tylko na przywołaniu artykułu czy paragrafu przepisu prawa, lecz powinno zawierać umotywowaną ocenę stanu faktycznego w świetle obowiązującego prawa oraz wskazać, jaki zachodzi związek między tą oceną a treścią rozstrzygnięcia. Warto wiedzieć, że to właśnie na podstawie opisu ujętego w uzasadnieniu i z tej perspektywy można dokonać oceny ewentualnej możliwości wniesienia środków zaskarżenia.

Pouczenie o przysługujących środkach prawnych

Pouczenie ma dotyczyć informacji o trybie i terminie wniesienia odwołania, ewentualnie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, skargi do WSA (NSA) lub powództwa do sądu powszechnego. Brak stosownego pouczenia może być usunięty przez uzupełnienie lub sprostowanie decyzji (art. 111 § 1 kpa). W tym przypadku termin dla strony do wniesienia odwołania, powództwa lub skargi biegnie od dnia doręczenia sprostowania.

Podpis

Pod wydaną decyzją podpis składa osoba piastująca funkcje organu administracyjnego, bądź osoba działająca z jego upoważnienia (art. 268a kpa). Do momentu podpisania przez osobę uprawnioną akt jest tylko projektem decyzji administracyjnej i nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Zgodnie z orzecznictwem NSA brak podpisu pozbawia pismo charakteru decyzji administracyjne. W przypadku decyzji organów kolegialnych powinny być one podpisane przez wszystkich członków tego organu. Podpis na decyzji z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego musi być własnoręczny. Nie jest dopuszczalne stosowanie tzw. faksymile podpisu, czyli odcisku pieczęci z kopią wzoru podpisu.

Podpis jest gwarancją tego, że decyzja pochodzi rzeczywiście od odpowiedniego i właściwego organu, jak również że pismo jest wyrazem woli organu, a nie projektem decyzji. W przypadku organów kolegialnych brak podpisu wszystkich członków składu orzekającego może rodzić wątpliwości co do autentyczności decyzji oraz sugerować możliwość nadużyć w postaci np. wydania decyzji przez niektórych członków składu orzekającego (w orzecznictwie przyjęto, że jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, to decyzja wydana przez organ kolegialny powinna być podpisana przez wszystkich członków składu orzekającego (teza druga wyroku NSA z 6 października 1993 r., I SA 1270/93 – OSP 1994 nr 7, poz. 131; wyrok NSA OZ w Lublinie z 12 lutego 1991 r., SA/Lu 889/90 – OSP 1992, nr 2, poz. 27; wyrok NSA OZ w Gdańsku z 24 stycznia 1991 r., SA/Gd 1152/90 – ONSA 1991 nr 2, poz. 34). Brak podpisu nie można uzupełnić po doręczeniu decyzji. Załącznik do decyzji również powinien być podpisany.

Decyzja niezawierająca wyżej wymienionych elementów jest nieważna (art. 156 § 1 pkt 7 kpa).

Źródło: Odpowiedzialność w sektorze finansów publicznych,
Autor: Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: