eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Rady pracowników: zmiany w ustawie

Rady pracowników: zmiany w ustawie

2008-03-31 13:31

Rząd przyjął projekt zmian do tzw. ustawy o radach pracowników. Przewidziano w nim, że pracownicy młodociani będą wliczani do liczby zatrudnionych, od której zależy stosowanie ustawy. Doprecyzowano kilka budzących wątpliwości przepisów, m.in. że rada pracowników będzie działać dalej nawet, gdy w okresie kadencji zatrudnienie spadnie poniżej poziomu, od którego zależało jej powołanie.

Przeczytaj także: Rady pracowników: Rząd przyjął nowelizację ustawy

W Sejmie oczekuje na przegłosowanie rządowy projekt nowelizacji ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Jeśli Sejm zaakceptuje propozycje rządu, możemy spodziewać się kilku istotnych zmian.

1. W liczbie zatrudnionych – również pracownicy młodociani

Projekt zmiany ustawy zakłada, że w liczbie zatrudnionych pracowników, od której zależy stosowanie ustawy o radach pracowników, będą uwzględniani również pracownicy młodociani. Dotychczas młodocianych nie wliczano do stanu zatrudnienia, od którego zależało m.in. tworzenie rady pracowników. Jednak wobec orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 18 stycznia 2007 r. w sprawie C - 385/05, taka zmiana polskich przepisów jest konieczna. Trybunał orzekł bowiem, że postanowienia dyrektywy 2002/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. ustanawiającej ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej (którą wdraża polska ustawa o radach pracowników), stoją na przeszkodzie, aby w ustawodawstwie krajowym wyłączyć określoną kategorię pracowników z ustalania liczby zatrudnionych.

2. Kadencja członków rady pracowników liczy się od dnia wyboru członków rady

Nowelizacja doprecyzowuje również czas, od którego liczy się kadencja członków rady pracowników. Kadencja nadal ma trwać 4 lata, jednak wyraźnie wskazano, że czas ten liczy się od dnia wyboru członków rady. Z przepisów ustawy w dotychczasowym brzmieniu nie wynika, od którego dokładnie momentu należy liczyć kadencję.

3. Mimo spadku zatrudnienia wybrana rada pracowników działa nadal

Wiele wątpliwości budziła również sytuacja, w której po wyborze rady pracowników doszło do zmniejszenia się poziomu zatrudnienia, od którego zależało stosowanie przepisów ustawy. Zgodnie z propozycją nowelizacji, wybrana rada pracowników będzie działać również, gdy w okresie jej kadencji dojdzie do spadku zatrudnienia poniżej 50 pracowników. Jak wynika z uzasadnienia projektu nowelizacji ma to zapobiec wielokrotnym wyborom członków rady w przypadku wahania zatrudnienia.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: