eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Zatrudnienie pracowników tymczasowych - nowe obowiązki

Zatrudnienie pracowników tymczasowych - nowe obowiązki

2007-07-19 11:54

Z dniem 1 lipca 2007 roku nastąpiła zmiana w zakresie obowiązków pracodawców którzy zatrudniają pracowników tymczasowych. Nowelizacja obarcza pracodawcę użytkownika dodatkowymi obowiązkami w tym zakresie. Do ustawy dodano obowiązki z zakresu bhp, które będzie musiał spełnić pracodawca użytkownik. Do końca czerwca 2007 r. obowiązki te ciążyły m.in. na agencji pracy tymczasowej.

Przeczytaj także: Pracownik tymczasowy a świadectwo pracy

Pracownik tymczasowy jest to pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika.

Pracodawca użytkownik musi zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do świadczenia usługi pracy tymczasowej. Zobowiązany jest również prowadzić ewidencję czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników.

Zgodnie z nowelizacją przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, pracodawca użytkownik będzie w obowiązku przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy pracowników tymczasowych i informować o tym ryzyku.

Pracodawca użytkownik informuje agencję pracy tymczasowej na piśmie o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Gdyby w przedsiębiorstwie doszło do wypadku przy pracy z uczestnictwem pracowników tymczasowych to pracodawca użytkownik musi zbadać okoliczności i przyczynę takiego wypadku. Nieprzestrzeganie przez pracodawców użytkowników nowych przepisów grozi sankcjami karnymi.

Zgodnie z nowymi przepisami w zakresie obowiązków bhp pracodawca użytkownik musi:
  • dostarczyć pracownikom tymczasowym odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,
  • zapewnić napoje i posiłki profilaktyczne,
  • przeprowadzić szkolenia w zakresie bhp,
  • ustalić okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,
  • przeprowadzić oceny ryzyka zawodowego i informować o tym ryzyku.

Przed zawarciem umowy o pracę z agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik uzgadniają na piśmie zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy odmiennych niż wymienione wyżej.

Pracodawca użytkownik w dalszym ciągu nie ma prawa stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 § 4 Kodeksu pracy ani też powierzać mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: