Prawa pasażerów linii lotniczych
2006-10-24 01:06
Przeczytaj także: Linie lotnicze a prawa konsumenta
Twoje prawa
Podstawowe prawa konsumentów w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu zawarte są w Rozporządzeniu WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do:
- pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego UE,
- pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w Państwie Członkowskim UE, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.
- W zakresie problemów bagażowych np. opóźnienia, ziszczenia czy straty zastosowanie ma Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) z dnia 28 maja 1999. Jej przepisy zostały wdrożone we Wspólnocie na mocy rozporządzenia (WE) nr 2027/97 (zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 889/2002) i przepisami krajowymi Państw Członkowskich.
Opóźniony lot
Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:
- o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów; lub
- o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów, lub
- o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w pkt. 1) lub 2),
Gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:
- zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie,
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Prawa pasażerów linii lotniczych - raport ECK
-
Lot uruchamia nowe połączenia do Azji. Wraca też na stare kierunki
-
Wakacyjne podróże samolotem - poradnik
-
Podróż samolotem: bagaż
-
Kosztowne opłaty za bagaż w samolocie
-
Co może zawierać bagaż rejestrowany i podręczny?
-
Wakacje za granicą a prawa konsumenta
-
Ferie zimowe - te prawa konsumenta warto znać
-
Zagubiony bagaż. Jak go odzyskać?