eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa pasażerów linii lotniczych

Prawa pasażerów linii lotniczych

2006-10-24 01:06

Podróże samolotem to szybka, wygodna, a w dobie tanich linii lotniczych, coraz bardziej popularna forma podróżowania w Europie. Niestety nie zawsze podróż przebiega bez zakłóceń, czasami pasażerów linii lotniczych mogą spotkać pewne problemy. Należy do nich zaliczyć odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie lotu, znaczne opóźnienie, problemy z bagażem, a nawet uszkodzenie ciała lub śmierć człowieka. Warto zatem wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych w Europie i jak z nich korzystać.

Przeczytaj także: Linie lotnicze a prawa konsumenta

Twoje prawa


Podstawowe prawa konsumentów w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu zawarte są w Rozporządzeniu WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.

Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do:
  • pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego UE,
  • pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w Państwie Członkowskim UE, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.
  • W zakresie problemów bagażowych np. opóźnienia, ziszczenia czy straty zastosowanie ma Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) z dnia 28 maja 1999. Jej przepisy zostały wdrożone we Wspólnocie na mocy rozporządzenia (WE) nr 2027/97 (zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 889/2002) i przepisami krajowymi Państw Członkowskich.

Opóźniony lot


Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:
  1. o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów; lub
  2. o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów, lub
  3. o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w pkt. 1) lub 2),
pasażerowie otrzymują bezpłatnie od obsługującego przewoźnika lotniczego posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

Gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:
  • zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie,
  • lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: