eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Karta podarunkowa a prawa konsumenta

Karta podarunkowa a prawa konsumenta

2019-12-18 10:41

Karta podarunkowa a prawa konsumenta

Karta podarunkowa © fot. mat. prasowe

Karta podarunkowa to upominek, który cieszy się rosnącą popularnością. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jak prezentują się prawa konsumenta decydującego się na jej zakup. Czy można kupować je za granicą? Jak długo są ważne? Co w sytuacji, gdy ich ważność dobiegnie końca. Odpowiedzi na te i inne pytania przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie. Warto rzucić na nie okiem zwłaszcza dziś, w okresie przedświątecznego szału zakupów.

Przeczytaj także: Black Friday i Cyber Monday. Jakie prawa konsumenta ci przysługują?

Czy karty podarunkowe można zakupić w innym kraju UE?


Nie ma przeszkód, aby karta podarunkowa została zakupiona u sprzedawcy z innego państwa członkowskiego UE. Przedsiębiorca nie ma prawa ograniczać nam zakupu ze względu na nasze pochodzenie. Inną kwestią jest natomiast wysyłka towaru - nie ma on bowiem obowiązku dostarczenia towaru do kraju, do którego nie przewiduje dostawy. Problem ten nie dotyczy oczywiście bonów elektronicznych. Wszelkich informacji należy poszukiwać w regulaminie sprzedawcy, który powinien być zamieszczony na jego stronie internetowej.

Czy spersonalizowane karty podarunkowe mogą być wykorzystane przez inne osoby?


  • W Polsce podobnie jak np. w Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Islandii, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie i w Holandii karty podarunkowe zwykle nie są personalizowane.
  • We Francji spersonalizowane kupony mogą być wykorzystywane przez osoby trzecie tylko, jeśli regulamin wyraźnie na to pozwala.
  • W Austrii z imiennych kart lub voucherów może korzystać wyłącznie osoba, której nazwisko widnieje na bonie.
  • Mimo że na karcie lub voucherze znajdują się dane obdarowanego, w Niemczech inne osoby mogą z nich korzystać. Są jednak wyjątki, np. jeżeli bon jest powiązany z wymaganiami zdrowotnymi dotyczącymi skoku ze spadochronem, wówczas sprzedawca musi wyrazić zgodę na przekazanie kuponu osobie trzeciej.

Jak długo ważna jest karta podarunkowa?


  • W Polsce podobnie, jak np. we Włoszech i Bułgarii, Belgii, Francji, Estonii, Finlandii, na Węgrzech, Islandii, Grecji czy na Litwie, nie ma przepisów regulujących w tym zakresie, datę ważności określa sprzedawca.
  • W Niemczech kupony są zwykle ważne przez trzy lata.
  • W Austrii jeżeli karta wydana jest bezterminowo wówczas ważna jest 30 lat.
  • W Danii i Norwegii bony podarunkowe zwykle są ważne przez 3 lata, sprzedawca może skrócić ten okres, jeżeli poinformuje o tym klienta przed zakupem.
  • W Hiszpanii ważność ustala sprzedawca, jeżeli tego nie zrobi, termin na wykorzystanie upływa po 5 latach.
  • W Holandii sprzedawcy nie mogą wystawiać bonów z terminem ważności krótszym niż rok, chyba że robią to uzasadnionych przyczyn.

fot. mat. prasowe

Karta podarunkowa

Karta podarunkowa to upominek, który wręczamy coraz częściej


Co w sytuacji, gdy karta upominkowa wygaśnie?


  • W większości państw członkowskich UE, w tym w Polsce, sprzedawca nie ma obowiązku przedłużania ważności karty lub wypłacenia pieniędzy, gdy wygaśnie termin jej ważności.
  • Wyjątkiem jest Dania, w której kupony elektroniczne mogą zostać zwrócone w ciągu pierwszego roku po wygaśnięciu.

fot. mat. prasowe

Karta podarunkowa

Karta podarunkowa to upominek, który wręczamy coraz częściej


Zwroty i reklamacje


Sprzedawcy często oferują zwrot pieniędzy na kartę podarunkową, którą możemy wykorzystać na kolejne zakupy. Nie zawsze musisz się na to godzić.
  • Jeżeli chcesz odstąpić od zakupu, którego dokonałeś w Internecie, zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonałeś płatności.
  • W sytuacji, gdy chcesz odstąpić od umowy zakupu w sklepie stacjonarnym, pamiętaj że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie ich dobra wola. Jeżeli oferują zwrot na kartę podarunkową, mają do tego prawo.
  • Niezależnie od tego czy kupiłeś produkt w Internecie, czy w sklepie stacjonarnym, w przypadku reklamacji towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej formie, w jakiej dokonałeś płatności.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: