eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Co robić, gdy linie lotnicze bankrutują? Prawa pasażera

Co robić, gdy linie lotnicze bankrutują? Prawa pasażera

2019-12-12 11:19

Co robić, gdy linie lotnicze bankrutują? Prawa pasażera

Lotnisko © fot. mat. prasowe

Avianca Brasil, Jet Airways, Adria, Germania, WOW Air, Aigle Azur, Cobalt Air, Primera Air, California Pacific, Aerolinea de Antioquia. Co łączy te linie lotnicze? Wszystkie ogłosiły w tym roku upadłość. Zdecydowanie najbardziej spektakularnym bankructwem ostatnich miesięcy był jednak przypadek firmy Thomas Cook. Jego konsekwencje odczuły na własnej skórze nie tylko tysiące pasażerów, ale również hotelarze i inne firmy z branży turystycznej.

Przeczytaj także: Prawa pasażera vs upadłość linii lotniczych

allplane.tv – serwis, który opublikował zestawienie upadłych linii lotniczych – przekonuje, że lista tegorocznych bankrutów nie jest jeszcze zamknięta. Co kryje się za kłopotami przewoźników? Z danych firmy konsultingowej IBA wynika, że główne przyczyny to:

Gdy linie lotnicze bankrutują, ich pasażerowie powinni być przygotowani nie tylko na zakłócenia lotu, ale również na problemy z wypłatą odszkodowania. Choć trzeba podkreślić, że taki scenariusz niekoniecznie musi doczekać się realizacji.

Co na temat odszkodowań mówią prawa pasażera? Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., odszkodowania należą się pasażerom w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu oraz odmowy wejścia na pokład. To, ile linie lotnicze muszą wypłacić pasażerowi, uzależnione jest od odległości i wynosi:
  • 250 € w przypadku trasy lotu o długości do 1500 km,
  • 400 € dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie dłuższym niż 1500 km oraz dla pozostałych tras o długości między 1500 a 3500 km,
  • 600 € - w przypadku lotów poza terytorium Unii Europejskiej, na dystansie dłuższym niż 3500 km.

Aby uniknąć problemów związanych z wypłatą odszkodowania z tytułu bankructwa linii lotniczej, warto podjąć wcześniej odpowiednie kroki, czyli:
  • dokonać zakupu biletów lotniczych za pomocą karty kredytowej – w przypadku bankructwa linii, to bank będzie odbiorcą skargi. Po jej złożeniu (podając numer i cel lotu), bank przeprowadza w imieniu klienta procedurę chargeback (tzw. obciążenie zwrotne), której pozytywne zakończenie umożliwi zwrot pieniędzy
  • skorzystać z usług biura podróży podczas zakupu biletu lotniczego. Lot będzie wówczas częścią umowy o podróż, więc zostanie objęty programem ubezpieczeniowym. Umożliwia to odzyskanie pieniądze za bilet z ubezpieczenia, zwracając się do biura podróży i wystawcy polisy
  • wykupić ubezpieczenie podróżne w banku lub firmie ubezpieczeniowej, obejmujące awarie linii lotniczych

fot. mat. prasowe

Lotnisko

Bankructwo linii lotniczych potrafi uziemić pasażerów na wiele godzin


Gdy powyższe sposoby zawiodły, odzyskanie pieniędzy za lot odwołany w wyniku bankructwa jest utrudnione, choć nadal możliwe. W tym celu należy złożyć reklamację do przewoźnika zawierającą numer lotu, jego datę i trasę.
- Linia lotnicza jest zobowiązana do udzielenia odpowiedzi na skargę zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 i powinna umieścić wszelkie takie roszczenia na swojej liście roszczeń - mówi Elżbieta Tyszka, główny prawnik w firmie GIVT, zajmującej się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźnione lub odwołane połączenia lotnicze oraz w przypadku odmowy wejścia na pokład. - Jeśli aktywa upadającego przewoźnika pozwalają na zaspokojenie tych roszczeń, sytuacja pasażerów jest znacznie lepsza i mogą spodziewać się odszkodowania oraz zwrotu kosztów poniesionych w związku z odwołanym lotem – dodaje.
Niestety, choć termin zgłoszenia wierzytelności jest jednakowy dla wszystkich wierzycieli, to kolejność zaspokajania roszczeń zależy od ustalonego priorytetu. Konsument znajduje się w tym przypadku na drugim z czterech miejsc. Ich wierzytelności mogą zostać spłacone dopiero po zaspokojeniu roszczeń podmiotów znajdujących się w pierwszej kategorii.

Od tej sytuacji istnieje wyjątek: jeśli lot był obsługiwany przez inne linie lotnicze współpracujące z przewoźnikiem, który zawiesił działalność. W tym przypadku można zgłaszać się do partnerskiej linii w celu uzyskania odszkodowania dla pasażerów.
- Procedura ta może się nieco różnić w innych krajach, jednak ogólną zasadą powinna być ochrona dłużników w przypadku niewypłacalności wierzyciela. W wielu krajach trwają prace nad utworzeniem funduszu, z którego będą wypłacane pieniądze na pokrycie roszczeń pasażerów w przypadku bankructwa linii lotniczych lub biura podróży - mówi Elżbieta Tyszka z GIVT.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: