eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Własna działalność gospodarcza. Kiedy warto ją założyć?

Własna działalność gospodarcza. Kiedy warto ją założyć?

2019-12-12 00:33

Własna działalność gospodarcza. Kiedy warto ją założyć?

Przedsiębiorca © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jeżeli jesteś zdecydowany samodzielnie zacząć zarabiać, wykonując swój zawód lub prowadzić działalność gospodarczą w odpowiadającej Ci dziedzinie, musisz przede wszystkim sprecyzować swój zamiar co do tego, czy rzeczywiście chcesz zostać przedsiębiorcą prowadzącym tzw. pozarolniczą działalność gospodarczą, czy też może będziesz prowadził samodzielnie zawodową działalność w formie osobistego świadczenia usług, o ile to w danej dziedzinie jest możliwe.
Występują różne formy samodzielnego zarobkowania, które niekoniecznie muszą oznaczać prowadzenie przedsiębiorstwa. Możesz np. zajmować się wynajmem lokali w swojej nieruchomości, którą dla tego celu nabyłeś. Możesz również wykonywać samodzielnie różne wolne zawody bądź funkcjonować na rynku jako ekspert lub biegły bez potrzeby rejestracji jako przedsiębiorca. W przedstawionej poradzie znajdziesz odpowiedzi na to, czym kierować się przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Porada ta może służyć również działającym już przedsiębiorcom dla zweryfikowania aktualnego statusu.

Faza podejmowania decyzji


Ważne:
Niniejsza porada ma na celu wskazanie kroków jakie są możliwe lub jakie należy podjąć zanim jeszcze uzyskasz formalnoprawny status „przedsiębiorcy”. Radzimy zapoznać się z przygotowanymi w tym zakresie innymi poradami jak i procedurami i instrukcjami, które stanowią uzupełnienie i rozwinięcie tej porady. Twoje zadanie na tym etapie polega na jak najlepszym rozpoznaniu i przygotowaniu przyszłej działalności. Rozważne stawianie tych „pierwszych kroków” zaoszczędzi Ci wielu komplikacji w przyszłości. Późniejsze komplikacje mogą być chociażby wynikiem braku lub niewłaściwego rozpoznania rynku, wyboru nieodpowiedniej do rozmiaru i charakteru zamierzonej działalności organizacji, lokalizacji, siedziby lub formy prawnej.

Chcesz być prawdziwym przedsiębiorcą? Oznacza to czasami rezygnację z pracy, a dalsze jej wykonywanie w formie pracy na własny rachunek, w tzw. outsourcingu tylko dla oszczędzania pracodawcy kosztów Twojego zatrudnienia. Jeżeli rzeczywiście chcesz oferować własny produkt lub usługę na rynku, a niekoniecznie tylko świadczyć pracę (usługi) swojemu dotychczasowemu pracodawcy, zostań rzeczywiście samodzielnym przedsiębiorcą.

1.Sprecyzowanie produktu i rynku


Jeżeli masz pomysł na swój produkt, ofertę usługową, to zacznij od rozpoznania warunków formalnoprawnych i rynkowych właściwych dla danego produktu czy usługi. Może się bowiem okazać, iż dla danego produktu/usługi wymagana jest specjalna forma prawna bądź też niezbędne są specjalistyczne kwalifikacje/zgody/licencje/koncesje. Poza tym warto sprawdzić czy dany produkt/usługa występuje już na rynku i jaki jest na niego popyt.

Jeżeli natomiast nie masz sprecyzowanego pomysłu, bądź tylko bardzo ogólnie, np. chcesz otworzyć restaurację czy kawiarnię lub oferować usługi informatyczne w sieci, bądź też zająć się produkcją w jakiejś branży, np. meblarskiej, bez sprecyzowania produktu, to musisz najpierw rozpoznać różne rynki i warunki na nich. W ten sposób możesz bowiem ustalić, jaka minimalnie oferta musi być kierowana do odbiorców, tak od strony asortymentowej jak i od strony ilościowej, aby móc przymierzyć się do rozpoczęcia działalności z punktu widzenia własnych możliwości.

fot. mat. prasowe

Przedsiębiorca

Występują różne formy samodzielnego zarobkowania, które niekoniecznie muszą oznaczać prowadzenie przedsiębiorstwa.


2. Co wziąć pod uwagę


Jeżeli już sprecyzowałeś produkt i rynek na który chcesz go wprowadzić, to dopiero wówczas możesz przymierzyć się do podjęcia działalności, mając na uwadze:
  • moment wejścia, czyli od kiedy mógłbyś dostarczyć produkt, a od kiedy możliwe jest efektywne wejście na dany rynek (różne zdarzenia gospodarcze; sezonowość; rynek terytorialnie, do którego można dotrzeć; rynek, który dopiero powstanie, ale wymaga inwestycji już teraz);
  • własne kompetencje, w tym wyuczone i praktykę;
  • kompetencje osób z którymi chcesz podjąć współpracę (np. z małżonkiem);
  • środki materialne i finansowe w Twojej dyspozycji, czyli: pieniądze, dostęp do lokalu, środki transportu, narzędzia itp;
  • dostępność rynku i środków, rozumiane jako zdolność kredytowa czy choćby możliwość sfinansowania przez pożyczkę oraz możliwość wynajmu w odpowiedniej lokalizacji lokalu, placu, itp.;
  • formy, w jakich zawierałbyś umowy, w tym zwłaszcza coraz bardziej popularne zawieranie umów online, na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa, sprzedaż internetowa (więcej na ten temat piszemy w Poradzie: Inne formy handlu w mikro i małym przedsiębiorstwie).

3. Rozpoznanie uwarunkowań danej dziedziny


Konieczne jest także rozpoznanie i uwzględnienie szeregu uwarunkowań danej działalności. Uwarunkowania formalnoprawne (w tym administracyjnoprawne i kontraktowe decydujące o koszcie wejścia na rynek i koszcie funkcjonowania na tym rynku), regulacji i warunków związanych z formami i technikami sprzedaży np. sprzedaży na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa, w tym sprzedaży internetowej i wysyłkowej lub związanymi z rynkami regulowanymi jak farmaceutyków, broni, fajerwerków, niektórych substancji chemicznych oraz usług jak: ochrony mienia, detektywistycznych, przewozu (np. transport osób).

Jeżeli rozpoznałeś powyższe środki, które masz w dyspozycji i uwarunkowania dla Twojej działalności gospodarczej, to, mając na uwadze ryzyka i bariery, które w ten sposób ujawniłeś, czy potrzeby, które określiłeś związane z dostępnością środków: pieniądze, kredyty, lokal lub dostępnością rynku, możesz podjąć decyzję czy już jesteś gotów projektować przedsięwzięcie i przygotować ofertę, czyli rozplanować konkretnie uruchomienie swojej działalności.

fot. mat. prasowe

Bizneswoman

Abyś mógł wejść w rolę przedsiębiorcy. to musisz również uzupełnić swoją wiedzę w zakresie tak, praw i obowiązków przedsiębiorcy, jak i reguł funkcjonowania na rynku.


Powinieneś zastanowić się przy tym nad:
  • Czy musisz zatrudnić pracowników? Jeżeli tak, to ilu i o jakich kwalifikacjach? W jakiem formie? Czy niezbędne jest zawarcie umowy o pracę czy może wystarczająca będzie umowa zlecenia/ o współpracę z inną osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą? Może pewne czynności będziesz chciał zlecań firmom zewnętrznym?
  • Gdzie będziesz miał siedzibę? Czy w tej siedzibie będziesz prowadził działalność czy jedynie funkcjonował (pod tym adresem jako przedsiębiorca), a działalność prowadził w innym lokalu przedsiębiorstwa bądź poza lokalem przedsiębiorstwa albo na odległość, w tym przez Internet (sieci)?
  • Czy i jakie środki komunikacji oraz transportu są Ci potrzebne?
  • Czy musisz wynająć lub kupić dodatkowy lokal tak na działalność, siedzibę, jak i choćby na magazyn produktów dla potrzeb przykładowo sprzedaży wysyłkowej?
  • Jakie środki inwestycyjne i obrotowe musisz zaangażować ? Czyli, jakie i za ile wyposażenie zakupić bądź wynająć i ile trzeba będzie wyłożyć na zakup pierwszych produktów lub sfinansowanie sprzedaży pierwszych towarów lub usług zanim wpłyną należności za sprzedane produkty lub usługi?

4. Planowanie


Jednym słowem w większości przypadków trzeba przygotować projekt utworzenia przedsiębiorstwa i tak zwany biznesplan, a o jego dokładności, szczegółowości będzie rozstrzygać oczywiście wielkość planowanej działalności, tak w rozumieniu kosztu rozpoczęcia, jak i wielkości obrotu. Ważne są również dodatkowe uwarunkowania, które mogą wymuszać sporządzenie bardziej profesjonalnych i szczegółowych planów przedsięwzięcia, a więc nie tylko szczegółowego kosztorysu (biznesplanu), ale także projekcji przewidywanych obrotów, projektowanych marż, nakładów na reklamę, upustów lub bonifikat przewidywanych na starcie czy strat w pierwszym okresie działalności, gdy trzeba wyjść na rynek z optymalnie dużą ofertą, a sprzedaż jeszcze nie osiągnie odpowiednio wysokiego pułapu (wkalkulowanie strat na nadmiernym zapasie, przeterminowaniach).

Ponadto, w projekcie trzeba wówczas uwzględnić koszty ewentualnej pomocy prawnej, przynajmniej na starcie, dla przygotowania podstawowych koniecznych dokumentów i regulacji wewnętrznych, jak i dla transakcji z klientami, czyli: regulaminu sprzedaży i przyjmowania reklamacji lub zwrotu towarów, umów z konsumentami (o ile są potrzebne), dokumentów gwarancyjnych, regulaminów wewnętrznych: pracy, organizacyjnego, bhp, ppoż, a także umów związanych z wynajmem wyposażenia, maszyn, urządzeń, lokalu, tak aby dokonać tego w sposób bezpieczny, minimalizując ryzyka i koszty. Wiele wzorów takich dokumentów znajdziesz w naszym serwisie w zakładce: Wzory dokumentów. W związku z tym konieczne jest też przy większym rozmiarze wkalkulowanie doradztwa finansowo- podatkowego, w ramach którego uzyskasz pomoc w zakresie stworzenia takiego projektu, biznesplanu. Będzie to potrzebne m.in. wówczas, gdy np. bank będzie tego wymagał dla udzielenia kredytu bądź leasingowania środka transportu lub maszyn.

Zobacz także : https://mikroporady.pl/porady/jakie-regulaminy-wewnetrzne-powinna-posiadac-twoja-firma

 

1 2

następna

oprac. : mikroPorady.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Własna działalność gospodarcza. Kiedy warto ją założyć?

    Joanna.Zapadewska / 2019-12-22 17:45:17

    Myślę, że korzystanie z oferty dobrej księgowości to jest jedna z ważniejszych rzeczy, o której należy pamiętać przy zakładaniu/prowadzeniu czegoś własnego. Ja bardzo cenię sobie współpracę z księgowością Abakus, zktórą współpracuję od dłuższego czasu. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: