eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Inspekcja Handlowa zbadała produkty włókiennicze. Co 3. wzbudził zastrzeżenia

Inspekcja Handlowa zbadała produkty włókiennicze. Co 3. wzbudził zastrzeżenia

2019-06-14 12:44

Inspekcja Handlowa zbadała produkty włókiennicze. Co 3. wzbudził zastrzeżenia

Produkty włókiennicze pod lupą IH © olly - Fotolia.com

Ostatnia kontrola Inspekcji Handlowej wykazała, że wyroby włókiennicze nie zawsze są tym, czego byśmy się spodziewali. Zastrzeżenia zgłoszone przez inspektorów dotyczyły w głównej mierze oznakowania produktów oraz składu surowcowego, który często odbiegał od tego, o czym wspomniane było na metce. Złej jakości lub niewłaściwie oznakowany okazał się co trzeci skontrolowany w minionym roku produkt.
Koszule i swetry z innych materiałów niż wynikało z etykiet, ręczniki, których wymiary miały mało wspólnego z podanymi na metce oraz nieodporne na plamy obrusy plamoodporne. Tak w dużym skrócie można przedstawić zarzuty inspektorów Inspekcji Handlowej względem przebadanych produktów włókienniczych.

Inspekcja Handlowa zakwestionowała 31,5 proc. skontrolowanych w minionym roku partii produktów. W 2017 roku zastrzeżenia wzbudziło 31,8 proc. Łącznie na przestrzeni ostatnich dwóch lat inspektorzy wzięli pod lupę przeszło 5 tys. (2 495 w 2018 r. i 2 549 w 2017 r.) partii ubrań dla niemowląt, małych dzieci i dorosłych, strojów kąpielowych, ręczników, pościeli i obrusów. W minionym roku bacznie przyjrzano się 403 przedsiębiorcom, a w rok wcześniej - 375. Kontrole przeprowadzono przede wszystkim w sklepach, ale również u producentów i importerów oraz w hurtowniach.

Najbardziej niepokoją wyniki badań przeprowadzonych w Laboratorium UOKiK w Łodzi, gdzie w 2018 r. trafiło 301 partii produktów, a rok wcześniej - 337. Eksperci sprawdzali tam, czy skład surowcowy jest zgodny z informacjami na metce, czy tkaniny mają deklarowane przez producenta właściwości, a także czy zgadzają się ich wymiary. W zeszłym roku testu nie przeszło 37,2 proc. badanych produktów, a najwięcej zastrzeżeń (44,3 proc.) wzbudziła konfekcja dla dorosłych. To i tak znaczna poprawa w stosunku do 2017 r., gdy eksperci z laboratorium wykryli nieprawidłowości aż w 53,4 proc. sprawdzanych produktach.

fot. olly - Fotolia.com

Produkty włókiennicze pod lupą IH

Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do ponad 30 proc. produktów, najgorzej wypadły te zbadane w laboratorium.


Przykładowe nieprawidłowości:


  • sweter damski miał być w 100 proc. zrobiony z lnu, a okazało się, że jest w nim 78,7 proc. akrylu i 31,3 proc. poliestru (2017),
  • koszulka męska miała być w 100 proc. uszyta z bawełny, a było w niej 61,4 proc. poliestru i tylko 38,6 proc. bawełny (2018),
  • 6 partii ręczników miało inne wymiary, niż deklarowali producenci (2018),
  • kilku obrusów „plamoodpornych” nie można było wyczyścić z oleju rzepakowego (2017).

Ogółem z powodu złej jakości inspektorzy zakwestionowali w 2018 r. 5,8 proc. sprawdzonych pod tym względem partii, a rok wcześniej – 9,7 proc. W ubraniach, które nie trafiły do laboratorium, zastrzeżenia wzbudziły m.in. wystające nitki czy krzywe szwy. Kontrolerzy stwierdzili też niewłaściwe oznakowanie w ok. 28 proc. sprawdzonych pod tym względem partii. Najczęściej przyczyną były nieprawidłowe nazwy włókien na etykietach albo brak informacji o składzie surowcowym. Większość przedsiębiorców jeszcze w trakcie kontroli dobrowolnie poprawiła oznakowanie. Wyroby zakwestionowane podczas badań laboratoryjnych zostały wstrzymane od obrotu do czasu prawidłowego oznakowania lub zwrócone producentom, którzy otrzymali informację dotyczącą stwierdzonych nieprawidłowości.

Kupujesz odzież, pamiętaj:


  • Zapoznaj się z informacjami na etykiecie. Dowiesz się z niej, z jakich włókien składa się surowiec, z którego wykonano ubranie – ta informacja jest szczególnie ważna dla alergików. Jeśli masz wątpliwości, możesz przeprowadzić w domu próbę palenia.
  • Obejrzyj produkt - sprawdź, czy nie ma dziur, zaciągnięć lub zabrudzeń, czy jest estetycznie wykończony.
  • Przymierz rzecz, którą chcesz kupić. Nie ma jednego sposobu określania wielkości ubrań i może się okazać, że np. rozmiar „M” u jednego producenta to „S” u innego. Pamiętaj, że w sklepie stacjonarnym nie zawsze będziesz mógł zwrócić lub wymienić pełnowartościowy towar, który źle na tobie leży – zależy to od dobrej woli sprzedawcy. Inaczej jest, gdy kupujesz przez internet – wtedy masz 14 dni na odstąpienie od umowy.
  • Zwróć uwagę na cenę. Jeśli ta na etykiecie różni się od tej przy kasie, masz prawo kupić rzecz taniej.
  • Masz zastrzeżenia lub wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

Kupujesz ubrania przez internet? Obejrzyj film przygotowany przez Stowarzyszenie Aquila i dowiedz się, na jakich zasadach możesz odstąpić od umowy.



oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: