eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kupujesz bilet lotniczy? Uważaj na automatycznie wypełniający się formularz!

Kupujesz bilet lotniczy? Uważaj na automatycznie wypełniający się formularz!

2019-05-17 11:24

Kupujesz bilet lotniczy? Uważaj na automatycznie wypełniający się formularz!

Rezerwacja biletu lotniczego © thodonal - Fotolia.com

Dokonujesz rezerwacji biletów lotniczych, wypełniasz stosowny formularz, a system wypełnia go automatycznie, uzupełniając zapamiętanymi wcześniej danymi. Wygoda? A może raczej kłopot? Rezerwacyjnym formularzom przewoźników lotniczych przyjrzało się Europejskie Centrum Konsumenckie. Działania te podjęto wskutek zgłoszeń napływających od konsumentów.

W czym rzecz?


Sprawa dotyczy najczęściej sytuacji, w której ktoś, za pomocą swojego konta założonego na stronie przewoźnika, kupuje bilet lotniczy dla kogoś innego. Staranie uzupełnia formularz, wpisuje dane właściwego pasażera, a po zakończeniu całej operacji otrzymuje potwierdzenie rezerwacji, na którym widnieją... jego własne dane.

Sytuacja ta nie należy do odosobnionych. Tylko w ostatnim kwartale Europejskie Centrum Konsumenckiego otrzymało kilkanaście zgłoszeń dotyczących właśnie automatycznej zmiany danych osoby podróżującej. Konsumenci wskazywali, że system pobiera błędne dane z:
  • wcześniej zapamiętanej karty kredytowej
  • kont na innych portalach
  • lub automatycznie wybiera właściciela konta, w czasie rezerwacji biletów lotniczych należy odznaczyć pole „ja podróżuję”

Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu?
  • Nie wiąż kont (unikaj logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego)
  • Nie podawaj hasła do swojego e-maila (zdarza się, ze serwisy internetowe o nie proszą)
  • Po wprowadzeniu danych karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera
  • Nie gódź się na podpowiedzi systemu (np. po wpisaniu pierwszej litery, system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie)
  • Usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej
  • Zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.

fot. thodonal - Fotolia.com

Rezerwacja biletu lotniczego

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.


Co zrobić, gdy zauważysz błąd?


Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli przewoźnik nie oferuje takiej możliwości, a doszło do automatycznej zamiany danych, w pierwszej kolejności zgłoś pisemną skargę. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik/ pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Z punktu postępowań polubownych, im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Co więcej, warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem.

Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich przewoźników, znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-skarg/

Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, a linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju UE, zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, więcej:
https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/

Przykładowa sprawa:


Polska konsumentka próbowała za pośrednictwem swojego konta dokonać rezerwacji biletu dla siostry. Zgodnie z formularzem rezerwacyjnym wprowadziła jej imię i nazwisko, dodała usługi i w dolnej części strony (nie widząc wyżej uzupełnionych danych), dokonała płatności za pomocą karty kredytowej innej osoby. System automatycznie zamienił wprowadzone nazwisko, na dane posiadacza karty płatniczej. Pasażerka zauważyła błąd przed odprawą i od razu wysłała reklamację. Linia lotnicza ją odrzuciła i zasugerowała odpłatną zamianę nazwiska. Konsumentka była w sytuacji bez wyjścia, dlatego opłaciła zmianę. Wyposażyła się jednak w dowód w postaci nagrania. Pasażerka przeprowadziła symulację, podczas której jej podejrzenia się potwierdziły. Sprawę przekazała ECK.Polskie centrum wraz z irlandzkim odpowiednikiem pomogły jej odzyskać 115 euro opłacone za zmianę nazwiska.

Dane osobowe


Dobrze być świadomym tego, gdzie nasze dane są zapisywane i udostępniane. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz poprosić o ich usunięcie.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: