eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Windykacja a prawa konsumenta

Windykacja a prawa konsumenta

2018-11-02 08:55

Windykacja a prawa konsumenta

Windykacja © bnorbert3 - Fotolia.com

Czym jest windykacja polubowna i czy różni się od sądowej? Na jakie etapy można podzielić działania podejmowane przez firmę windykacyjną? O czym powinniśmy dowiedzieć się z pierwszego wezwania do zapłaty? Jakie prawa konsumenta przysługują dłużnikowi? Gdzie może zgłosić nielegalne praktyki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.
  1. Działania, jakie firma windykacyjna podejmuje wobec dłużnika, dzielą się na kilka etapów. Pierwszy krok to wezwanie do zapłaty i przedstawienie proponowanych warunków i terminów spłaty, kolejny to negocjacje z dłużnikiem, aż wreszcie zawarcie ugody oraz spłata zadłużenia zgodnie z ustalonymi zasadami.
  2. Rozróżniamy windykację polubowną (gdy firma windykacyjna kontaktuje się listownie, telefonicznie lub w ramach wizyty konsultanta) i windykację sądową (kiedy do sądu kierowany jest pozew, a sprawa może się skończyć u komornika).
  3. To, w jaki sposób powinna przebiegać profesjonalna windykacja polubowna, określają Zasady Dobrych Praktyk, stosowane przez profesjonalne firmy windykacyjne zrzeszone w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF). Warto podkreślić, że wszystkie firmy windykacyjne powinny działać zgodnie z prawem i przestrzegać norm etycznych. Uwagi do działania jednej z firm zrzeszonych w KPF, można zgłosić do Komisji Etyki KPF, (etyka@kpf.pl). Na straży rzetelności działań wszystkich firm z branży finansowej stoi Biuro Rzecznika Finansowego, które przyjmuje skargi i pomaga konsumentom. Można odwołać się także do Federacji Konsumentów.
  4. Pierwsze wezwanie do zapłaty powinno dokładnie opisywać zaległą płatność, zawierać dane wierzyciela, szczegółową kwotę należności, a także numer faktury, rachunku lub umowy, z której wynika to zadłużenie.
  5. Profesjonalny windykator powinien zadbać o to, by kontakt z osobą zadłużoną był kulturalny i uprzejmy. Rozmowy telefoniczne lub wizyty powinny być podejmowane w czasie i miejscu, które nie będą uciążliwe dla osoby zadłużonej. Profesjonalny windykator podczas wizyty terenowej powinien przedstawić się, okazać identyfikator oraz upoważnienie do działania wydane przez firmę windykacyjną z wyraźnym określeniem zakresu swojego umocowania.
  6. Firma windykacyjna powinna również zapewnić zachowanie tajemnicy oraz pełną ochronę danych osobowych osoby zadłużonej. Przekazywanie jakichkolwiek informacji związanych ze sprawą osobom trzecim jest niedozwolone.
  7. Firma windykacyjna nie powinna stosować praktyk zakazanych i niedozwolonych. Jej celem zawsze powinna być ochrona interesów kontrahenta i poszanowanie praw osoby zadłużonej.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.