eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › 10 rad, które pomogą ci rozpoznać podróbki

10 rad, które pomogą ci rozpoznać podróbki

2018-10-01 09:31

10 rad, które pomogą ci rozpoznać podróbki

Jak rozpoznać podróbki? © Victor Moussa - Fotolia.com

Internet pełen jest okazji, a niektóre z nich wydają się nader atrakcyjne. Kupno butów ze znanym logo za 119 zł zamiast 549 zł? Dlaczego nie. Jeszcze przed ostatecznym potwierdzeniem takiej transakcji warto przyjrzeć się kilku istotnym kwestiom. Przy tak dużych obniżkach cenowych należy się bowiem spodziewać, że mamy do czynienia z nieuczciwymi sprzedawcami, a to, co nam się oferuje, to najzwyczajniej podróbki.
Warto pamiętać, że duże obniżki ceny są standardowym chwytem stosowanym przez oszustów i osoby oferujące podróbki. Nie można też zapominać, że kupując te ostatnie narażamy się m.in. na ryzykowny skład produktu (np. kosmetyki) czy niską jakość towaru (odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny etc.). Jak zyskać pewność, że nie kupujemy falsyfikatów? Oto 10 praktycznych wskazówek od Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
  1. Tożsamość sprzedawcy. Zwróć szczególną uwagę na: nazwę firmy, adres siedziby, dane kontaktowe oraz o ile to jest możliwe numer identyfikacyjny tj. KRS.
  2. Informacja o prawach konsumenta. Internetowi sprzedawcy są zobligowani do informowania konsumentów o przysługujących im prawach. Informacji szukaj w regulaminie przedsiębiorcy.
  3. Opinie. Korzystając z nazwy sklepu internetowego, wyszukaj opinii innych konsumentów na forach internetowych. Z ostrożnością podchodź do zbyt pozytywnych komentarzy, mogą być działaniem samego przedsiębiorcy.
  4. Strona ze znakiem zaufania. Większość znaków zaufania jest przyznana na szczeblu krajowym, dlatego mogą być nieczytelne dla konsumentów z innego kraju. Aby mieć jednak pewność, że oznaczenie nie zostało sfałszowane, należy sprawdzić stronę internetową jednostki przyznającej wyróżnienie.
  5. Wygląd strony internetowej. Często strony internetowe sprzedające nieoryginalne towary nie wyglądają profesjonalnie. Weryfikując sprzedawcę, zwróć uwagę na: literówki, błędy gramatyczne oraz jakość zdjęć sprzedawanych produktów.
  6. Zdjęcie produktu. Dokładnie przyjrzyj się produktowi widniejącemu na zdjęciu - może to pomóc w identyfikacji podróbki. Często sprzedawcy na stronach internetowych wstawiają faktyczne zdjęcia wysyłanych towarów. Kupując należy zwrócić szczególną uwagę, czy logo zamieszczone na produkcie jest umieszczone we właściwym miejscu oraz czy nie odbiega od oryginału.
  7. Cena produktu. Cena jest zbyt piękna, aby była prawdziwa? Faktyczną wartość rzeczy można sprawdzić na oficjalnej stronie firmy. Jeżeli różnica jest duża, należy podejrzewać, że produkt może być fałszywy ( np. oryginalne buty kosztują 349 PLN, a my znajdziemy je w cenie 119 PLN).
  8. Autoryzowane punkty sprzedaży detalicznej. Niektóre firmy publikują na swoich stronach internetowych punkty, w których możesz kupić ich markowe produkty.
  9. Bezpieczna płatność:
    • Zwróć uwagę na to, czy połączenie z daną stroną internetową jest szyfrowane i uniemożliwia podsłuchanie. Najszybciej zweryfikujemy to na pasku adresu, który powinien rozpoczynać się od https://, a tuż obok powinna znajdować się ikona zamkniętej kłódki.
    • Płatność kartą kredytową stanowi najbezpieczniejszą formę uiszczania należności w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy druga strona nie wywiązuje się z umowy masz możliwość zgłoszenia się do banku o wszczęcie procedury obciążenia zwrotnego (tzw. charge back).
    • Unikaj przekazów pieniężnych np. Western Union.
  10. Produkty odnawiane. Są to towary, który były już wcześniej używane, jednak ze względu na wadę zostały zwrócone przez pierwszego kupca, naprawione oraz powtórnie sprzedane. Mogą różnić się od nowych produktów skróconym okresem trwania rękojmi. Przed zakupem ich cenę warto porównać z oryginalnymi produktami.

Co najczęściej kupujemy?


Jak wynika z raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, konsumenci najczęściej nieświadomie kupują kosmetyki, odzież i zabawki. Do ECK Polska konsumenci najczęściej zgłaszają skargi na obuwie i sprzęt elektroniczny.

Jak zrezygnować?


  • Jeżeli zapłaciłeś kartą kredytową, skontaktuj się ze swoim bankiem prosząc o dokonanie zwrotu, za pomocą procedury „charge back”
  • Jeżeli produkt, który kupiłeś został zatrzymany przez służbę celną, skontaktuj się z przedsiębiorcą żądając zwrotu kosztów.
  • Jeżeli nie minęły 2 tygodnie, a dokonałeś zakupu przez internet, możesz go zwrócić.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.