eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › W wakacje odstąpienie od umowy zawartej na odległość może być trudne

W wakacje odstąpienie od umowy zawartej na odległość może być trudne

2018-06-26 11:33

W wakacje odstąpienie od umowy zawartej na odległość może być trudne

Bilety lotnicze © Artem - Fotolia.com

Obowiązujące przepisy przyzwyczaiły nas do możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Co do zasady mamy na to 14 dni od dnia zakupu. Warto jednak pamiętać, że uprawnienie to nie tyczy się np. zakupionego online biletu na wydarzenie artystyczne, sportowe lub muzyczne. Ograniczone są również możliwości rezygnacji z przelotu, uczestnictwa w wycieczce czy rezerwacji hotelu. Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) przedstawia wakacyjne zakupy, z których trudno może być się wycofać.
„W 2017 r. zakupy w internecie stanowiły około 75% skarg, które trafiły do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Nasze doświadczenie potwierdza, że e-konsumenci są przyzwyczajeni do możliwości dokonania zwrotów w ciągu 14 dni, zapominając o wyjątkach. – mówi Magda Witan, główny prawnik ECK.

Rezygnacja z zakupu biletu lotniczego


Kupując bilet lotniczy online warto mieć świadomość, że co do zasady nie podlega on zwrotowi, ponieważ należy do kategorii nie objętej możliwością odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Konsument, który chce zwrócić bilet, musi liczyć się z dodatkową (często dość wygórowaną) opłatą. Istnieją jednak taryfy biletowe dla niezdecydowanych - taka opcja umożliwia wprawdzie rezygnację z biletu bez ponoszenia dodatkowych kosztów, ale też kosztuje znacznie więcej niż standardowy bilet. Niektóre linie lotnicze w Ogólnych Warunkach Przewozu wskazują również sytuacje, w których pasażer może uzyskać zwrot pieniędzy za wykupiony bilet, ale możliwość ta zarezerwowana jest tylko dla nagłych okoliczności jak śmierć lub ciężka choroba najbliższej osoby. W przypadku niewykorzystania biletu można dochodzić zwrotu opłaty lotniskowej, ale jest to przeważnie nieznaczna kwota.

Rezygnacja z rezerwacji noclegu


Podobnie jak w przypadku zakupionego biletu lotniczego, właściciel hotelu również nie musi godzić się na bezpłatną rezygnację w ciągu 14 dni. Klient i przedsiębiorca mogą jednak umówić się, że od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, często jednak cena takiej rezerwacji jest wyższa. W niektórych krajach (np. Austrii) w przypadku rezygnacji z umowy z winy konsumenta, jest on zobowiązany do uiszczenia kosztów rezerwacji. Hotel nawet nie musi w swoim regulaminie mieć zapisów dotyczących jej anulowania.

fot. Artem - Fotolia.com

Bilety lotnicze

Bilety lotnicze najczęściej mają charakter bezzwrotny, nawet jeżeli zostały kupione przez Internet, bo należą do kategorii umów nie objętych prawem do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.


Rezygnacja z zakupionego biletu na festiwal lub mecz


Odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie zadziała również w przypadku zakupu biletu na wydarzenie artystyczne, sportowe lub muzyczne. W sytuacji, gdy konsument nie ma możliwości skorzystania z zakupionego biletu np. z powodu choroby jedynym rozwiązaniem może być jego odsprzedaż w serwisie internetowym. Prawo zabrania sprzedaży takiego biletu powyżej jego pierwotnej ceny, czyli z zyskiem. Często zdarza się jednak, że firmy prowadzące sprzedaż biletów na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży biletu, wówczas traci on możliwość odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet.

Rezygnacja z wycieczki kupionej w biurze podróży


Od 1 lipca nowe przepisy dotyczące organizacji imprez turystycznych wprowadzają zmiany w kwestii odstąpienia od umowy. Podróżni, którzy zawarli umowę z organizatorem turystycznym będą mogli odstąpić, jeżeli w miejscu planowanego pobytu zaistnieją nadzwyczajne okoliczności np. destabilizacja polityczna czy klęska żywiołowa. Co wiecej turyści, będą mogli odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów w ciągu 14 dni, jeżeli wycieczkę wykupili poza lokalem firmy, chyba, że umowa została zawarta w oparciu o wcześniejsze zamówienie złożone przez klienta. Dodatkowo konsument może zrezygnować z wykupionego urlopu, jeżeli jego cena wzrosła o więcej niż 8% w stosunku do umówionej kwoty.

Rezygnacja z zakupionego produktu w lokalnym sklepie


Poza internetowymi sprzedawcami wiele sklepów stacjonarnych umożliwia odstąpienie od umowy w ciągu 14, 20, a nawet 30 dni. Należy pamiętać, że taka praktyka stanowi wyłącznie dobrą wolę sprzedawcy. Oznacza to, że kupując np. strój kąpielowy czy wakacyjne pamiątki w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru z powrotem. Warto zapytać obsługę sklepu jeszcze przed zakupem, czy można się rozmyślić i w jakim czasie.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.