eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wątpliwe klauzule umowne w ubezpieczeniach turystycznych

Wątpliwe klauzule umowne w ubezpieczeniach turystycznych

2018-05-15 11:08

Wątpliwe klauzule umowne w ubezpieczeniach turystycznych

Ubezpieczenie turystyczne © REDPIXEL - Fotolia.com.jpg

Niedozwolone klauzule umowne nie są w naszym kraju rzadkością i sektor ubezpieczeniowy nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem. Porównywarka Ubea.pl wskazuje na zakwestionowane przez UOKiK zapisy pojawiające się w umowach dotyczących ubezpieczeń turystycznych. Czego nie powinien robić ubezpieczyciel oferujący takie polisy?

Przeczytaj także: Klauzule niedozwolone w umowach ubezpieczenia

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się klauzulom stosowanym w oferowanych Polakom umowach dotyczących polis turystycznych. To temat, który warto podjąć szczególnie teraz, w przeddzień okresu wakacji, tradycyjnie już cechującego się wzmożonym popytem na ubezpieczenia turystyczne. Tym bardziej, że "grzeszków" popełnianych przez ubezpieczycieli nie brakuje. Oto niektóre z nich:

1. Nakładanie na klienta trudnych do spełnienia obowiązków


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już nie raz przypominał ubezpieczycielom, że ustalanie zbyt trudnych do spełnienia obowiązków dotyczących powiadomienia o szkodzie, stanowi rażące naruszenie interesów klientów. Zgodnie z artykułem 818 paragraf 1 kodeksu cywilnego: Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że ubezpieczający ma obowiązek w określonym terminie powiadomić ubezpieczyciela o wypadku” . Taki termin nie może być jednak bardzo krótki (np. 24 - godzinny lub krótszy). Ubezpieczyciel powinien wziąć pod uwagę fakt, że szkoda wiązała się z sytuacją trudną dla ubezpieczonego lub jego rodziny (np. ciężkim wypadkiem).

Innym przykładem wątpliwej praktyki może być odmowa pokrycia kosztów usług medycznych, które wcześniej nie zostały zgłoszone do centrum alarmowego zakładu ubezpieczeń i zaakceptowane przez ubezpieczyciela. Zdaniem UOKiK-u, takie wymagania zakładu ubezpieczeń dotyczące akceptacji kosztów, po prostu są zbyt restrykcyjne.
„Trudno oczekiwać, że w warunkach ciężkiej choroby, wypadku lub zagrożenia życia, ubezpieczony albo członek jego rodziny przed wykonaniem zabiegów medycznych będzie dzwonił do ubezpieczyciela i pytał o zgodę na refundację kosztów” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

fot. REDPIXEL - Fotolia.com.jpg

Ubezpieczenie turystyczne

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się klauzulom stosowanym w oferowanych Polakom umowach dotyczących polis turystycznych.


2. Zmniejszanie odpowiedzialności o odszkodowanie i zadośćuczynienie możliwe do wypłacenia przez jakiś inny podmiot


Zastrzeżenia UOKiK-u wzbudziła również praktyka ubezpieczycieli polegająca obniżaniu należnego odszkodowania o sumę, która może zostać wypłacona przez inny podmiot (np. drugi zakład ubezpieczeń). Warto przypomnieć, że w sytuacji podwójnego ubezpieczenia oraz szkody majątkowej, wszystkie zakłady ubezpieczeń zapewniające odpowiednią ochronę, ponoszą odpowiedzialność proporcjonalną do wysokości sumy sprzedanego ubezpieczenia. Ograniczenie wypłaty odszkodowania może mieć miejsce, jeżeli inny ubezpieczyciel już zlikwidował część szkody majątkowej. Zakład ubezpieczeń nie może powoływać się na świadczenie, które nie zostało jeszcze wypłacone.
„Warto nadmienić, że ograniczenie świadczeń wypłacanych w ramach podwójnego ubezpieczenia, nie dotyczy szkód na osobie. W przypadku takich szkód związanych np. z uszkodzeniem ciała, poszkodowany może bez ograniczeń pobrać zadośćuczynienie z kilku źródeł” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

3. Nadmierne ograniczanie czasowe odpowiedzialności z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po kontroli wzorców umownych dotyczących ubezpieczeń turystycznych, wskazał również na nieprawidłowość związana z nadmiernym ograniczeniem odpowiedzialności za trwały uszczerbek na zdrowiu. Zdaniem UOKiK-u, ubezpieczyciel nie może na przykład zastrzec, że zapłaci klientowi zadośćuczynienie tylko za skutki wypadku, które ujawniły się w ciągu 24 miesięcy od wspomnianego zdarzenia.
„Graniczny termin odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, powinien wynosić przynajmniej 36 miesięcy. Tak długi jest bowiem termin przedawnienia roszczeń z umowy ubezpieczenia. Ubezpieczyciel może oczywiście wydłużyć opisywany termin z korzyścią dla klienta” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: