eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Obiad w restauracji? Uważaj na pułapki w menu!

Obiad w restauracji? Uważaj na pułapki w menu!

2018-05-03 00:50

Obiad w restauracji? Uważaj na pułapki w menu!

Obiad w restauracji © WavebreakMediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Nastał weekend majowy, co oznacza, że wielu z nas żywić się będzie w lokalach gastronomicznych. Inspekcja Handlowa przypomina wszystkim wypoczywającym, że to, co napisano w restauracyjnym menu nie zawsze pozostaje w zgodzie z realiami. Najtańsze składniki i zaniżona gramatura porcji nie należą niestety do rzadkości. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonej niedawno kontroli.

Przeczytaj także: UOKiK: podsumowanie działań w 2022 roku

W III kwartale minionego roku inspektorzy IH ponownie ruszyli w Polskę. Tym razem celem kontroli było 160 lokali gastronomicznych, w tym restauracje, bary, smażalnie ryb, gospody, pizzerie i podobnych lokali zlokalizowane na terenie miejscowości turystycznych lub przy prowadzących do nich drogach dojazdowych.

Wyboru przedsiębiorców dokonano na podstawie wcześniejszych skarg konsumenckich, ustaleń z poprzednich kontroli, a pozostałych wybrano losowo. Szczególną uwagę przywiązywano do rzetelności obsługi, jakości serwowanych potraw i napojów, warunków ich przechowywania oraz prawidłowego informowania o cenach.

Wyniki kontroli nie napawają optymizmem - nieprawidłowości dostrzeżono w aż 127 lokalach, czyli w 8 na 10 kontrolowanych. Najczęściej dotyczyły zamiany składników oraz niepodawania pełnej informacji o cenach i składnikach.
- Kontrola wykazała, że jakość potraw i rzetelność obsługi w restauracjach w miejscowościach wypoczynkowych pozostawiają dużo do życzenia. Zdarza się, że turyści są tam wręcz oszukiwani. Dostają tańsze mięso, ryby lub sery niż obiecano im to w menu, a porcje bywają niedoważone – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W sumie inspektorzy sprawdzili 4018 partii produktów. Różnego rodzaju zastrzeżenia mieli do 1743 partii (43,4 proc.).

Główne nieprawidłowości:


1. Zamiana składników w 46 lokalach, np.:
  • droższe mięso zastępowano innym: kebab z baraniną nie zawierał ani grama baraniny, w pierogach z farszem jagnięco-wołowym było tylko mięso wołowe, a w gyrosie drobiowym - wieprzowina,
  • nie zgadzały się gatunki ryb: kucharze serwowali tańszą limandę żółtopłetwą jako droższą solę, a plamiaka jako dorsza,
  • zamiast fety i oscypka (które, zgodnie z unijnymi przepisami, są Chronionymi Nazwami Pochodzenia) klienci dostawali tańsze sery, najczęściej odpowiednio ser sałatkowy Favita i roladę ustrzycką,
  • napój instant o smaku czekoladowym udawał gorącą czekoladę, a nektar ananasowy - sok.

fot. mat. prasowe

Pamiętaj!

Masz prawo wiedzieć przed złożeniem zamówienia, ile wyniesie rachunek i jaką ilość potrawy dostaniesz.


2. Zbyt małe porcje w 17 lokalach, np.:
  • grillowane mięso indyka ważyło 106 g i 109 g zamiast deklarowanych w menu 160 g,
  • w placku po zbójnicku z wołowiną inspektorzy stwierdzili 43 g i 49 g mięsa na deklarowane 120 g,
  • porcja okonia zawierała 137 g mięsa ryby zamiast deklarowanych 200 g.

3. Niewłaściwe przechowywanie potraw, np.:
  • w 20 lokalach inspektorzy znaleźli towary przeterminowane, m.in. przyprawy, przetwory mięsne, sery,
  • w 10 lokalach w jednej lodówce w odkrytych naczyniach sąsiadowały ze sobą wyroby gotowe (bigos, flaki, surówki) i np. rozmrożona ryba, surowe mięso, twaróg,
  • w 10 lokalach były brudne podłogi, urządzenia chłodnicze i sprzęt stykający się z żywnością.

4. Nieprawidłowe podawanie cen w 50 lokalach – w cenniku brakowało informacji, ile dania lub napoju dostaniemy za daną kwotę.

5. Złe oznakowanie – 1632 partie produktów na 2284 sprawdzone (71,5 proc.), np.:
  • brak wykazu składników, zwłaszcza w przypadku żywności bez opakowania,
  • nieinformowanie konsumentów o alergenach.

Kary dla przedsiębiorców


Inspekcja Handlowa ukarała 25 osób odpowiedzialnych za sprzedaż zafałszowanej lub złej jakości żywności. Kary za to wyniosły w sumie 28,1 tys. zł. Efektem kontroli było też 45 mandatów na łączną kwotę 8,6 tys. zł. Dostali je m.in. właściciele lokali, w których panowały złe warunki sanitarne, były przeterminowane produkty czy niezalegalizowane wagi. IH skierowała też do sądu 13 wniosków o wymierzenie kar za nierzetelną obsługę (oszustwo) lub przygotowywanie potraw z przeterminowanych produktów.

Nadzór Państwowej Inspekcji Sanitarnej


Jak każdego roku, w sezonie letnim 2017 wzmożonym nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej objęte zostały obiekty żywienia zbiorowego, głównie restauracje i punkty małej gastronomii. Wyniki tych kontroli znajdziesz na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego: www.gis.gov.pl. Obejmują one przede wszystkim 3 województwa, w których ruch turystyczny w okresie letnim jest największy: zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie. Państwowa Inspekcja Sanitarna najczęściej stwierdzała nieprawidłowości dotyczące wymagań higienicznych, zdrowia i higieny personelu, przeterminowania i braku identyfikowalności żywności. Za każdym razem podejmowała działania, aby je wyeliminować, nakładała kary oraz mandaty. Także w tym roku Państwowa Inspekcja Sanitarna zapowiada latem wzmożone kontrole.

Wybierasz się do restauracji lub baru? Zwróć uwagę:


  • na cennik – masz prawo wiedzieć przed złożeniem zamówienia, ile wyniesie rachunek i jaką ilość potrawy dostaniesz,
  • na wykaz składników – musi być dostępny, np. w menu, cenniku; zwróć uwagę szczególnie na substancje, które mogą powodować alergie,
  • na zapach i czystość – jeśli masz zastrzeżenia do sali jadalnej, prawdopodobnie w kuchni jest jeszcze gorzej.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: