eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › „Ukryte” koszty randki online

„Ukryte” koszty randki online

2018-02-14 12:36

„Ukryte” koszty randki online

Uwaga na portale randkowe © maglara - Fotolia.com

Mamy Walentynki, a więc doskonały czas, aby poświęcić trochę uwagi sprawom sercowym, a dokładnie portalom randkowym. Niestety w znacznie mniej przyjemnym kontekście niż miłosne uniesienia i osiągający szczyty poziom endorfin. W minionym roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego napłynęło bowiem o przeszło 100% więcej skarg transgranicznych na prowadzących tego rodzaju serwisy (głównie z Niemiec i Luksemburga). Zasadniczym zastrzeżeniem, jakie zgłaszali konsumenci było automatyczne przedłużenie konta.

Problem nr 1.
Automatyczne przedłużenie konta – czytaj uważnie


Warto mieć świadomość, że portale randkowe niezwykle często stosują „automatyczne przedłużenie konta”. W praktyce oznacza to, że w przypadku klienta, który nie przesłał pisemnej rezygnacji z usług, konto odnawia się samoczynnie, a z karty niczego nieświadomego poszukiwacza uniesień miłosnych ściągnięta zostaje opłata członkowska.
WAŻNE: Usunięcie profilu nie prowadzi do wygaśnięcia subskrypcji!

Trudno jest jednak oskarżyć portale randkowe o działanie za naszymi plecami. Informacje o automatycznym przedłużeniu konta umieszczane są częstokroć nawet w kilku miejscach:
  • Przy podawaniu numeru karty kredytowej
  • W potwierdzeniu założenia konta
  • W regulaminie (czasami nawet w pierwszym zdaniu)

Co więcej, obowiązujące przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenia konta. Takie działanie jest jednak uprawnione wyłącznie wówczas, gdy klient otrzymuje stosowną informację na ten temat jeszcze przed zawarciem umowy (nawet przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta).

fot. maglara - Fotolia.com

Uwaga na portale randkowe

Warto mieć świadomość, że portale randkowe niezwykle często stosują „automatyczne przedłużenie konta”.


Problem 2.

Wypowiedzenie umowy


W celu uniknięcia przedłużenia konta należy złożyć pisemne wypowiedzenie umowy, zwykle w terminie 14 dni zakończeniem jej obowiązywania. Kluczowe jest dopilnowanie tego terminu! Problemem może okazać się sposób rozwiązania umowy. Często bowiem okazuje się, że portale randkowe wymagają odręcznego podpisu posiadacza konta (można przesłać skan lub zdjęcie) oraz dostarczenia szczegółowych danych (login/ e-mail).

Problem nr 3.

Odstąpienie od umowy


Jeżeli umowa zawierana jest poza lokalem przedsiębiorcy, konsument ma prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Wyjątkiem jest sytuacja, w której klient skorzystał już z zakupionej usługi, czyli np. sprawdził profile innych użytkowników bądź wymienił się z nimi wiadomościami. Wówczas ustawowe prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje.

Problem 4.

Wprowadzająca w błąd oferta


Zdarza się, że randki online próbują przyciągnąć nowych użytkowników wykorzystując różne, często wprowadzające w błąd chwyty marketingowe. Nierzadko czytamy o „darmowych” kontach czy „bezpłatnych dostępach”.

Pani Ola zauważyła, że na jednym z portali widnieje informacja „Miesiąc 5 zł”, skusiła się. Po założeniu konta „premium” i przystąpieniu do promocji, okazało się, że z jej karty pobrano kwotę 20 zł. Promocja nie zadziałała.

Aby zabezpieczyć się przed, warto dokładnie zapoznać się z jej warunkami.

W podobnych przypadkach o pomoc i poradę można się zwrócić do ECK Polska.

PROBLEM 5

Ile zapłaci konsument?


Serwisy organizujące randki online najczęściej przedłużają umowę na 3 i 6 miesięcy. Jeżeli wykupiliśmy subskrypcję na miesiąc zwykle umowa jest odnawiana na 3 miesiące, a z karty płatniczej konsumenta pobierana jest kwota około 170 zł. W sytuacji, gdy zawieramy umowę na 3 miesiące, konto może zostać automatycznie odnowione nawet na 6 miesięcy,
a portfel konsumenta może się skurczyć nawet o 300 zł. Jeżeli płatność została wykonana przelewem bankowym bądź na karcie nie ma wystarczającej kwoty, klient otrzymuje e-mailowe powiadomienie o konieczności uregulowania zaległości. Brak wpłaty oznacza przekazanie zadłużenia firmie windykacyjnej. Z doświadczenia ECK Polska wynika, że wezwania do zapłaty opiewają na kwoty od 350 zł do nawet 600 zł.

Bezpłatna pomoc


Pomocy i porad w zakresie przedsiębiorców zarejestrowanych w innym kraju UE, udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.