eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Świąteczne prawa konsumenta

Świąteczne prawa konsumenta

2017-12-22 12:47

Świąteczne prawa konsumenta

Święta i Sylwester tuż tuż © Giorgio Pulcini - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Święta Bożego Narodzenia tuż tuż. I z tej właśnie okazji UOKiK życzy konsumentom wszystkiego, co najlepsze. Do życzeń tych dorzuca garść świątecznych porad w razie, gdyby prezent okazał się nietrafiony, a sylwestrowa zabawa wyjątkowo nieudana.
  1. Wadliwy prezent. Znalazłeś pod choinką buty, które po kilku założeniach zaczęły się rozklejać. A może maszynkę do golenia, która natychmiast odmówiła posłuszeństwa. Pamiętaj, że prawa konsumenta umożliwiają ci reklamację wadliwego towaru. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód potwierdzający zakup, udaj się z nim do sprzedawcy. Czego możesz zażądać? Naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna, to również zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku warto zdawać sobie sprawę, że sklep zobligowany jest oddać gotówkę. W razie reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową nie jest dopuszczalny. I pamiętaj, że na reklamację masz sporo czasu - 2 lata od daty zakupu.
  2. Nietrafiony prezent. To częsta bolączka obdarowywanych. Nie raz, nie dwa, sukienka od Mikołaja okazuje się zbyt ciasna, za luźna bądź też po prostu nie trafia w gusta. Jeśli zakupiono ją przez internet tuż przed świętami, to właściwie problem jest rozwiązany. Obowiązujące prawa konsumenta pozwalają ci odesłać towar. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej będzie, jeśli Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. I to on stawia warunki – może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać oryginalnego opakowania.
  3. Nieudana zabawa sylwestrowa. Miała być muzyka na żywo, 3 ciepłe dania i alkohol bez ograniczeń – była muzyka z płyt, 1 danie i kieliszek szampana. Taką imprezę możesz reklamować, domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.
  4. Fajerwerki. Aby sylwester nie zakończył się tragedią, pamiętaj o kilku zasadach. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Sprawdź, czy nie wysypuje się z nich mieszkanka pirotechniczna, czy mają zabezpieczony lont, czy nie mają pękniętej obudowy lub innych uszkodzeń. Szukaj instrukcji - powinny być w niej informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Odpalaj petardy i rakiety na otwartej przestrzeni, nie kieruj ich na ludzi, zwierzęta, drzewa czy budynki. Więcej rad w poradniku UOKiK.
  5. Nie ma twojego płaszcza. Po imprezie sylwestrowej okazuje się, że twojego okrycia nie ma w szatni. Nie daj się zbyć, nawet gdy wisi informacja „za rzeczy pozostawione w szatni nie ponosimy odpowiedzialności”. To przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy. Domagaj się zwrotu płaszcza albo odszkodowania.
  6. Nieudany wyjazd świąteczny. Kupiłeś wycieczkę na narty. Zgodnie z umową miałeś być zakwaterowany w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem i sauną, a mieszkałeś w 3-gwiazdkowym bez żadnych dodatkowych atrakcji. Prawa konsumenta umożliwiają ci złożenie reklamacji i żądanie obniżenia ceny. Masz na to 30 dni od zakończenia imprezy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.