eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Czy łatwo uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych?

Czy łatwo uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych?

2017-07-27 00:15

Czy łatwo uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych?

Opóźniony lot © fot. mat. prasowe

Opóźniony czy odwołany lot to sytuacja, na którą powinni być gotowi wszyscy, którzy podróżują samolotami. Statystyki dowodzą, że tylko w czerwcu opóźnieniu uległo - bagatela - 180 000 rejsów na terenie Europy, a przeszło 5000 było anulowanych. W większości przypadków pasażerom należy się odszkodowanie. Doświadczenie pokazuje jednak, że po rekompensatę zgłasza się tylko garstka z nich. To najprawdopodobniej efekt słabego rozeznania w prawach pasażera. Jak zatem ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych?

Przeczytaj także: Opóźniony lub odwołany lot? Zobacz, czego możesz żądać

Jeszcze bardziej imponujące od europejskich są światowe statystyki odnośnie lotniczych perturbacji. Z danych Flightstats.com wynika, że w czerwcu na świecie opóźnienia odnotowano w 665 920 przypadkach, a anulacja lotu miała miejsce 38 000 razy. Praktyka pokazuje również, że w 85% lotów (zarówno opóźnionych, jak i odwołanych) pasażerom przysługuje odszkodowanie od linii lotniczych. Tylko w Polsce kwoty, które przewoźnicy powinni wypłacić pasażerom, sięgają kilkudziesięciu milionów euro.

Jak zatem starać się o odszkodowanie od linii lotniczych? Przede wszystkich warto się zorientować w przesłankach, które uprawniają nas do rekompensaty. Są to:
  • Opóźniony lot o co najmniej 3 h;
  • Powód opóźnienia musi być z winy przewoźnika (np. awaria samolotu);
  • Overbooking - pasażer nie został wpuszczony na pokład samolotu;
  • Jeśli lot został odwołany na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą.

W sytuacji, kiedy mamy pewność, iż należy nam się odszkodowanie, mamy dwie opcje do wyboru. Po pierwsze, możemy zacząć sami starać się o jego uzyskanie. Wtedy musimy bezpośrednio kontaktować się z linią lotniczą, aby złożyć wniosek. Jeśli przewoźnik odrzuci wniosek, wtedy pozostaje reklamacja. Jeśli będzie się wystarczająco upartym, można skierować sprawę do sądu. Wbrew pozorom, linie lotnicze wcale nie są chętnie do wypłaty odszkodowań i nie ułatwiają całej procedury. Warto przygotować się na początkowe koszty, ponieważ dopóki sąd nie orzeknie na naszą korzyść, to pozostają one po stronie wnioskodawcy. Korespondencję z linią lotniczą również należy prowadzić w języku kraju, gdzie linia lotnicza została zarejestrowana. Najczęściej jest to język angielski. Procedura zazwyczaj długo trwa, przez co wiele osób zniechęca się do starania się o należne odszkodowanie, a szkoda. Biurokracja jednak zdecydowanie sprzyja przewoźnikom.

Jest inne wyjście


O rekompensatę możemy się starać we współpracy z firmą, która profesjonalnie zajmuje się odzyskiwaniem należności od linii lotniczej. Dzięki temu, że ma do dyspozycji prawników i reprezentuje wielu klientów (także z tych samych lotów), jej skuteczność jest o wiele wyższa! Co więcej, pasażer nie ponosi żadnych kosztów, do momentu aż zostanie mu przyznana kompensata. Dzięki temu nie zostaje on „sam na polu walki”.

Proces odzyskiwania odszkodowania


Po zgłoszeniu się pasażera do firmy odszkodowawczej, ta dokładnie sprawdza daną sprawę. Co bardzo ważne, lot musi być operowany przez linię lotniczą z UE lub zaczynać się na terytorium UE - wtedy może to być jakakolwiek linia na świecie, włącznie z liniami czarterowymi. Jeżeli nie ma żadnych podstaw do rekompensaty finansowej, wtedy firma odszkodowawcza nie podejmuje się działań. Jeżeli istnieją szanse na jego uzyskanie, wtedy klient musi przesłać dokumenty potwierdzające lot (najlepiej karty pokładowe, ale może być to również potwierdzenie mailowe rezerwacji). Dodatkowo powinno się załączyć pełnomocnictwo dla firmy, która będzie go reprezentować. Katarzyna Sośnierz, Country Manager, Zwrotzalot.pl
„Kiedy wszystkie dokumenty są w porządku, wysyłamy roszczenie do linii lotniczej. Mimo, że na odpowiedź przewoźnik ma 30 dni, rzadko zdarza się, aby w tym czasie nadeszła.”

fot. mat. prasowe

Opóźniony lot

W przypadku odmowy odszkodowania, sprawdza się powód dlaczego została podjęta taka decyzja.


Tak naprawdę cała najważniejsza część procedury odszkodowawczej rozpoczyna się w momencie, kiedy linia lotnicza ustosunkuje się do wniosku o rekompensatę.
Jeśli przewoźnik od razu decyduje się na wypłatę odszkodowania, czekamy aż wszystko będzie się zgadzać i odszkodowanie wpłynie do nas. Wtedy informujemy klienta o wygranej sprawie i przekazujemy pieniądze – dodaje Katarzyna Sośnierz.

W przypadku odmowy odszkodowania, sprawdza się powód dlaczego została podjęta taka decyzja. Jeśli powodem były przyczyny niezależne od przewodnika (np. warunki pogodowe) w takiej sytuacji firma jest zmuszona zamknąć sprawę.
W każdej innej sytuacji, jeśli odmowa wypłaty odszkodowania jest bezzasadna, podejmuje się dalsze kroki.
„W wielu przypadkach wystarczy kilkukrotna wymiana korespondencji z przewoźnikiem, aby przekonać go do wypłaty odszkodowania. Część spraw zostaje załatwiona polubownie. W większości odmów, sprawę kierujemy do sądu, lub Urzędu Lotnictwa Cywilnego, odpowiedniego dla kraju, w którym rozpoczął się lot.” - dodaje Katarzyna Sośnierz ze Zwrotzalot.pl.

Oczekiwanie na decyzje ULC trwa zazwyczaj od kilku miesięcy, nawet do około roku. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ 34% spraw jest wygrywana od razu, dzięki zaangażowaniu prawników i zespołu doświadczonych ludzi. Warto walczyć o swoje pieniądze.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: