eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Ruszają festiwale muzyczne. Poznaj prawa konsumenta

Ruszają festiwale muzyczne. Poznaj prawa konsumenta

2017-05-27 00:22

Ruszają festiwale muzyczne. Poznaj prawa konsumenta

Koncert © shocky - Fotolia.com

Duński Roskilde Festival, czeski Metronome Music Festival, francuski Garorock czy rodzimy Open'er to tylko niektóre letnie festiwale muzyczne, które mamy szanse odwiedzić w tym roku. Nieustające wręcz święto muzyki będzie trwało przez kolejne trzy miesiące. Pamiętajmy, że przy okazji tego rodzaju imprez również chronią nas prawa konsumenta. Praktyka Europejskiego Centrum Konsumenckiego pokazuje, że problemy pojawiają się dość często. Są to m.in. zawyżona cena biletu, brak jego dostawy czy niezgodność z umową.

Festiwale muzyczne. Najczęstsze problemy:


  • Dostarczanie biletów na festiwale muzyczne i inne imprezy z bardzo dużym opóźnieniem, np. na trzy dni przed wydarzeniem, w sytuacji gdy zakup został dokonany pól roku wcześniej. Konsumenci niecierpliwią się, denerwują, czy na pewno je dostaną.
  • Brak lub utrudniony kontakt z pośrednikiem załatwiającym wejściówki na festiwale muzyczne, który niejednokrotnie zastrzega sobie, że nie odpowiada za niezgodności z umową.
  • Bilet niezgodny z umową – np. konsument zapłacił za miejsce w pierwszych rzędach, a otrzymał bilety w miejscu, gdzie widoczność była ograniczona. Cena, jaką zapłacił sięgała ok. 100 funtów, natomiast otrzymane bilety miały wartość ok. 7 funtów.
  • Platformy internetowe, które podają informacje jedynie o nominalnej cenie biletu, nie informując jednocześnie o pobieranej prowizji (w Polsce jest to uznawane za wykroczenie).

Dokonując zakupów na platformie pośredniczącej, konsument powinien mieć świadomość z kim dokładnie zawiera umowę. Często przedsiębiorca jest jedynie łącznikiem pomiędzy kupującym ze sprzedawcą. Może się wówczas okazać, że jest nim osoba fizyczna, a co za tym idzie wówczas tracimy prawa konsumenta.

ECK przyjrzało się praktykom hiszpańskiego pośrednika, który pobiera prowizję za odsprzedaż biletów, co oznacza, że kupujący musi zapłacić wyższą cenę niż nominalna (tego typu praktyka podlega również karze w Hiszpanii). Jednocześnie
w regulaminie przedsiębiorcy znajdujemy informacje, iż po akceptacji warunków firmy zwalniamy ją z odpowiedzialności. ECK jak dotąd nie otrzymało skarg na ww. firmę, niemniej jednak odnotowano skargi na innego hiszpańskiego przedsiębiorcę, który stosował podobne praktyki. W ramach współpracy ECK i UOKiK w zakresie CPC-Net w zeszłym roku sprawa firmy była konsultowana z urzędem.

fot. shocky - Fotolia.com

Koncert

Zakup biletu na koncert reguluje ustawa o usługach turystycznych, co oznacza, że nie mamy możliwości jego zwrotu w ciągu 14 dni.


Przykładowa sprawa:


Grupa polskich konsumentów za pośrednictwem czeskiej platformy biletowej kupiła bilety na koncert znanego zespołu w Pradze. Cena jednego biletu wynosiła około 350 zł. Na krótko przed koncertem okazało się, że gitarzysta zespołu ze względów zdrowotnych jest zmuszony zrezygnować z występu. Jego nieobecność oznaczała dla konsumentów rezygnację z uczestnictwa w wydarzeniu, niestety organizator nie przewidział takiej możliwości. Konsumenci zgłosili sprawę do ECK Polska, które dzięki współpracy z ECK Czechy pomogło konsumentom uzyskać zwrot za niezgodne z umową bilety.

Odstąpienie od umowy


Jesteśmy przyzwyczajeni do możliwości rezygnacji z zakupu dokonanego przez internet. Warto jednak pamiętać, że istnieją wyjątki. Jednym z nich jest zakup biletu np. na koncert lub festiwal. Tego typu transakcji nie regulują prawa konsumenta, a ustawa o usługach turystycznych, co oznacza, że nie mamy możliwości zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni.

Odsprzedaż biletu


Bilety na festiwale muzyczne czy inne imprezy artystyczne, rozrywkowe lub sportowe można odsprzedać. Gdy przykładowo Pan Kowalski kupił bilet na koncert w Berlinie, ale z powodu choroby nie może pojechać, ma prawo go zbyć, np. zamieszczając ogłoszenie w serwisie aukcyjnym. Nie ma jednak prawa oferować sprzedaży takiego biletu powyżej jego pierwotnej ceny, czyli z zyskiem. Stosowanie wyższej ceny uznawane jest za wykroczenie. Często zdarza się jednak, że firmy prowadzące sprzedaż biletów na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży, wówczas nie ma możliwości odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet.

Jak i kiedy reklamować?


Przed wysłaniem reklamacji warto ustalić kto odpowiada za nasze niedogodności, czy jest to pośrednik, czy organizator imprezy. Skargę każdorazowo należy złożyć w formie pisemnej, zachowując potwierdzenie. Jeżeli organizator bądź firma pośrednicząca w sprzedaży są zarejestrowane w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii, wówczas o pomocy lub porady w sprawie udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.

Warto pamiętać:


  • Poszukaj w regulaminie informacji odnośnie podmiotu, z którym zawierasz umowę.
  • Nie masz prawa do zwrotu biletu w ciągu 14 dni od dnia zakupu, nawet jeżeli transakcji dokonałeś przez internet.
  • Sprawdź, jaka była cena nominalna biletu, jego sprzedaż po wyższej cenie jest wykroczeniem.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.