eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Robisz zakupy na raty? A znasz prawa konsumenta?

Robisz zakupy na raty? A znasz prawa konsumenta?

2017-03-15 12:47

Robisz zakupy na raty? A znasz prawa konsumenta?

Kupujesz na raty? A czy znasz swoje prawa? © monticellllo - Fotolia.com

Zakupy na raty cieszą się wśród Polaków dość dużą popularnością. Co drugi z nas skorzystał z nich choć raz w życiu. I nie ma w tym nic zaskakującego, ponieważ taki sposób finansowania większych wydatków to jeden ze sposobów na zredukowanie obciążeń budżetu domowego, a jednocześnie możliwość korzystania z zakupionego przedmiotu niemal od ręki. Co jednak w sytuacji, gdy okaże się, że towar jest wadliwy, nie spełnia naszych oczekiwań bądź też jest po prostu niepotrzebny? Wówczas z pomocą przychodzą nam prawa konsumenta.
Zakupy na raty zrobione. Wymarzony sprzęt już stoi w naszym domu, a nam nie pozostało nic innego niż regularnie opłacać comiesięczne zobowiązanie z tego tytułu. Czy jednak wiemy, jaką i z kim zawarliśmy umowę? Praktyka pokazuje, że nie zawsze tak jest. Warto zatem pamiętać, że jeśli decydujemy się na system ratalny, to w rezultacie podpisujemy dwie umowy. Pierwsza to umowa sprzedaży danego artykułu czy usługi, druga to umowa o kredyt wiązany, czyli o kredyt konsumencki, którym sfinansowany zostanie zakup, o którym mówi pierwsza z umów.
– Podmiotem finansującym zakupy na raty jest przeważnie któraś z instytucji kredytowych, a więc bank lub firma pożyczkowa, dlatego też kupując na raty zawieramy umowy z dwoma podmiotami – sprzedającym i kredytodawcą – tłumaczy Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Regulacyjnego w Wonga w Polsce.

A co jeśli chcesz odstąpić od umowy?


Decyzje zakupowe podejmowane pod wpływem impulsu zdarzyły się zapewne niejednemu z nas. Czasami żałujemy ich tuż po wyjściu ze sklepu, a czasami refleksja dopada nas dopiero po kilku dniach. Pół biedy jeśli sprzedawca umożliwia na zwrot towaru. Czy zakupy na raty nie przekreślają jednak szansy na zmianę decyzji?
– Od umowy o kredyt konsumencki możemy odstąpić w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia bez podawania przyczyny. Podstawą, która gwarantuje klientowi takie prawa, jest m.in. Ustawa o kredycie konsumenckim. Niezależnie od tego, czy zawarliśmy umowę z bankiem czy firmą pożyczkową obowiązują nas takie same zasady odstąpienia od umowy – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec z Wonga w Polsce.

fot. monticellllo - Fotolia.com

Kupujesz na raty? A czy znasz swoje prawa?

Od umowy o kredyt konsumencki możemy odstąpić w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia bez podawania przyczyny.


Co ważne, odstąpienie od umowy o kredyt konsumencki nie może wiązać się z poniesieniem przez klienta jakichkolwiek kosztów. Firma udzielająca nam finansowania nie ma prawa naliczyć nam żadnych kar umownych, opłat przygotowawczych itp. Jeśli w ramach umowy kredytu jesteśmy zobowiązani do zapłaty odsetek, w momencie jej wypowiedzenia podlegają one zapłacie proporcjonalnie do czasu trwania kredytu od jego wypłaty, do odstąpienia. Czas na zwrot takiego kredytu z należnymi odsetkami mamy do 30 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Odstąpiłeś od umowy, a co ze sprzętem?


Ustawa o kredycie konsumenckim reguluje także skutki odstąpienia od umowy kredytowej dla obowiązywania umowy sprzedaży. Jednak w tym przypadku dużo zależy od tego, gdzie zakupiliśmy dany sprzęt – online czy w sklepie stacjonarnym, a także od dobrej woli sprzedawcy.

Należy pamiętać, że gdy robimy zakupy w kanale tradycyjnym, czyli po prostu w sklepie stacjonarnym, to nie mamy ustawowego prawa do zwrotu niewadliwego towaru.
– Zasady zwrotu towaru określa umowa pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. W tym przypadku tak naprawdę wiele zależy do praktyk stosowanych przed sprzedawcę. W sytuacji, gdy nie przyjmie on zwrotu towaru, oznacza to, że musimy zapłacić za niego z własnych pieniędzy. Dlatego tak ważne jest, aby przed podpisaniem umowy kredytowej, dokładnie zapoznać się z procedurą odstąpienia od niej – wskazuje Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Regulacyjnego w Wonga w Polsce.

Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku produktów kupionych online. Tutaj mamy 14 dni od daty otrzymania produktu na poinformowanie sprzedawcy o odstąpieniu od umowy kupna. Odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa wiąże się z jednoczesnym odstąpieniem od umowy kredytu.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.