eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jedziesz na Mistrzostwa Świata w Lahti? To, powinno cię zainteresować

Jedziesz na Mistrzostwa Świata w Lahti? To, powinno cię zainteresować

2017-02-22 11:30

Jedziesz na Mistrzostwa Świata w Lahti? To, powinno cię zainteresować

Zaśnieżony pas startowy © Dmitry Vereshchagin - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mistrzostwa Świata w Lahti rozpoczynają się już dziś. Niemała rzesza Polaków udaje się do Finlandii, aby na żywo przeżywać emocje, których najpewniej znowu dostarczą nam Kamil Stoch, Maciej Kot czy Justyna Kowalczyk. Z jakimi problemami mogą zderzyć się polscy kibice? Jakie przysługują im prawa? O czym powinni pamiętać podczas zimowego wypadu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).
Szczęśliwi posiadacze biletów na Mistrzostwa Świata w Lahti powinni wiedzieć, jakie atrakcje i niedogodności może zgotować im Finlandia. Oto zbiór pożytecznych rad i informacji od Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK).

Jak tam dotrzeć?


Jak dostać się na Mistrzostwa Świata w Lahti? Zdecydowanie najbardziej dogodnym rozwiązaniem jest przelot do Helsinek. Dystans dzielący stolicę Finlandii z Lahti to tylko 100 km, które bez trudu można pokonać w zaledwie godzinę. Ceny transportu nie należą do zbyt wygórowanych: ceny biletu kolejowego rozpoczynają się od 7 euro, autobusowego - już od 4 euro. Fińskie władze zalecają, aby na miejscu poruszać się transportem miejskim, co w znacznym stopniu pomoże w wyeliminowaniu korków.

Zakwaterowanie


O zakwaterowanie na Mistrzostwa Świata w Lahti może być już trudno. Warto jednak nie tracić animuszu i poszukać np. ofert proponowanych przez prywatnych właścicieli w serwisach typu Airbnb.

Jak spędzić wolny czas?


Mistrzostwa Świata w Lahti to nie tylko sportowe święto, ale również okazja, aby aktywnie spędzić czas na stoku czy poznawaniu okolicy i podziwianiu tamtejszych krajobrazów. Dla miłośników zwiedzania atrakcyjne z pewnością okaże się muzeum narciarstwa oraz muzeum motocykli. Wypad do Lahti to także możliwość odwiedzenia pobliskich miast, w czym bez wątpienia pomoże bardzo dobrze rozbudowana sieć komunikacyjna.

Grunt to zdrowie!


Każdy posiadacz EKUZ (kartę wyrabia się w wojewódzkim oddziale NFZ) ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu. Pacjent musi dopłacić, jeżeli rodzaj świadczenia związanego z daną chorobą klasyfikowany jest jako inny niż pilny, wymagający natychmiastowego leczenia. Aby uzyskać opiekę medyczną na podstawie EKUZ Należy korzystać ze świadczeń w gminnych ośrodkach zdrowia (Terveyskeskus/ Hälsovardscentral) i szpitalach. Informacje na temat placówek służby zdrowia można znaleźć na stronach urzędów miast

Co z reklamacją?


ECK przypomina też w jaki sposób reklamować problemy z zimowymi wyjazdami. Wszyscy miłośnicy białego szaleństwa oraz wierni kibice sportów mogą się spotkać z niemiłymi niespodziankami na lotnisku, dworcu czy w zarezerwowanym pensjonacie. Informacje o tym, jak sobie radzić z reklamacją zimowego wyjazdu znajdują się poniższym poradniku ECK.

fot. mat. prasowe

Narty

Śnieg i mróz zdecydowanie sprzyjają zagranicznym wyjazdom.


Deska snowboardowa lub bagaż zaginęły, a może zostały uszkodzone? Konsumenci powinni mieć świadomość, jak to reklamować:

Problem z bagażem?

  • Zagubienie lub zniszczenie należy zgłosić od razu po wylądowaniu na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych, tam otrzymamy potwierdzenie tzw. Raport PIR (protokół nieprawidłowości bagażowej).
  • Po zgłoszeniu szkody na lotnisku, należy wysłać reklamacje w formie pisemnej przewoźnikowi lotniczemu. Termin zgłoszenia jest ściśle określony: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.
  • Pasażer powinien opisać rodzaj szkody oraz dokonać jej wyceny. Do reklamacji trzeba załączyć kopię kwitu bagażowego a także kopię dokumentu PIR.
  • Podstawą prawną, o której warto wspomnieć, domagając się odszkodowania za problemy bagażowe, jest Konwencja Montrealska z 1999 r. Odszkodowanie za niedogodności bagażowe może sięgać aż do około 6 tys. złotych (do 1131 SDR), należy jednak pamiętać, że jest wypłacone na podstawie poniesionej szkody, która musi zostać udowodniona przez pasażera, w tym celu koniecznie trzeba zachować rachunki.

Co z bagażem nietypowym?


Wyjeżdżając na Mistrzostwa Świata w Lahti i planując przy tym zimowe szaleństwo pamiętaj, że narty oraz deska snowboardowa są bagażem o nietypowych rozmiarach, dlatego przewoźnicy lotniczy przewidzieli dla nich osobną kategorię. Upewnij się, w jaki sposób bagaż powinien zostać zapakowany. W przypadku nart i desek snowboardowych wskazane są pokrowce. Większość linii lotniczych zezwala na przewiezienie w pokrowcu wyłącznie jednej sztuki sprzętu. Jeżeli deska snowboardowa zostanie przewieziona jako bagaż rejestrowany, warto pamiętać, że wówczas może być przewożona na odpowiedzialność pasażera.

Problem pojawia się przy zagubieniu bądź uszkodzeniu bagażu. Przewoźnik lotniczy może odmówić wypłaty odszkodowania, ponieważ zgodnie z zaakceptowanym regulaminem deska powinna zostać nadana jako bagaż sportowy. Co więcej, wielu przewoźników nie zezwala też na przewożenie wiązań, butów oraz kijków w ramach sprzętu sportowego. Wówczas pasażer jest zobowiązany do zakupu dodatkowej sztuki bagażu.

Nieszczęśliwy wypadek z bagażem, może się zdarzyć nie tylko w samolocie:
W związku z uszkodzeniem wyciągu narciarskiego, przedsiębiorca dostarczył swoim klientom transport zastępczy – ratrak. Konsument był pasażerem ratraka, a jego deska snowboardowa, została zapakowana na tył pojazdu. Niestety deska konsumenta została przez pracownika nieostrożnie umieszczona w pobliżu rury wydechowej. W czasie podróży doszło do jej uszkodzenia. Konsument poczuł dotkliwie szkodę. Deska była jego nowym nabytkiem, a zniszczenia uniemożliwiały korzystanie z niej. Konsument zwrócił się z roszczeniami odszkodowawczymi do ośrodka, ale ten nie zamierzał uwzględnić jego żądań. Dopiero po interwencji ECK Polska i ECK Czechy, przedsiębiorca poczuł się do odpowiedzialności za szkodę konsumenta i przelał na jego konto ok. 2 tysięcy złotych.

Zaśnieżony pas startowy


Złe warunki atmosferyczne mają bardzo duże znaczenie podczas podróży. Zaśnieżony pas startowy, silny wiatr czy opady uniemożliwiające start lub lądowanie samolotu, mogą wpłynąć na przesunięcie bądź odwołanie lotu. Pasażerowie w tej sytuacji powinni być świadomi, jakie prawa im przysługują i w jaki sposób je egzekwować.
  • Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekują oni na opóźniony lot lub połączenie zostało odwołane. Opieka oznacza nie tylko informowanie o stanie opóźnienia, ale również zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów). Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.
  • Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu podróży.
  • W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny pasażerowie mogą domagać się odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu. Odszkodowanie nie jest wypłacane w sytuacji, gdy przewoźnik udowodni, że opóźnienie/odwołanie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.

Godziny stracone na dworcu kolejowym?


Podróż wydłużyła się? Jeśli opóźnienie przyjazdu na stację docelową przekracza 60 minut pasażerowie mają do wyboru: natychmiastowy zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Za opóźnienie można domagać się też odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. W kasie, u konduktora lub kierownika pociągu należy uzyskać potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem powinniśmy złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.

UWAGA: Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy, jest krótsze niż 60 minut.

A co jeśli zarezerwowany pokój wygląda inaczej…


Jeżeli standard pensjonatu był niezgodny z opisem udogodnień, o których zapewniano w umowie, konsument powinien złożyć reklamację do organizatora wyjazdu lub bezpośrednio do hotelu, gdy samodzielnie rezerwował noclegi, np. przez internet. Warto zadbać o dokumentację fotograficzną, pokazującą rozbieżność z zakupioną ofertą.

Do oszacowania roszczeń warto wykorzystać tzw. Tabelę Frankfurcką. Należy ją jednak traktować jako nieformalną podpowiedź, nie jest obowiązującym aktem prawnym.
Polski konsument wraz z żoną wybrał się na narty do Czech. W jednym z hoteli miał zarezerwowany pokój o standardzie „de lux” z odnowioną łazienką, częścią wypoczynkową, podwójnym łóżkiem. Po przyjeździe okazało się jednak, że otrzymał pokój o obniżonym standardzie (dwa pojedyncze łóżka, brak części wypoczynkowej oraz łazienka, która nie spełniała warunków umowy). Konsument udokumentował niedogodności na zdjęciach, jednak hotel odmówił wypłaty rekompensaty. Dzięki współpracy ECK Polska z ECK Czechy konsument otrzymał zwrot 93 euro.

Anulowanie rezerwacji pokoju hotelowego w Austrii


Zgodnie z prawem austriackim w przypadku rezygnacji z umowy z winy konsumenta, jest on zobowiązany do uiszczenia kosztów rezerwacji.

Hotel nie może jednak zażądać 100% kwoty, ponieważ nie poniesie kosztów np. posiłków (jeżeli były oferowane) lub sprzątania - ta kwota powinna zostać zwrócona konsumentowi.
Pan Jan zarezerwował pokój w austriackim hotelu. Koszty rezerwacji miał pokryć tuż po przyjeździe, niestety musiał zrezygnować z wyjazdu. Hotel jednak zażądał uiszczenia płatności za rezerwację.

Hotel nie musi w swoim regulaminie mieć zapisów dotyczących anulowania rezerwacji, bowiem w tym przypadku automatyczne zastosowanie mają przepisy prawa austriackiego.

Brak śniegu na stoku?


Uzyskanie odszkodowania za grymasy pogody jest raczej trudne. Jednak, gdy konsument kupił karnet na 10 dni, ale z powodu awarii wyciąg były nieczynny przez 3 dni, to jest to podstawa do żądania zwrotu pieniędzy.

Ubezpieczenie


Wyjeżdżając na zimowy wypoczynek powinniśmy mieć na uwadze, że sporty zimowe należą do dyscyplin ekstremalnych. Dlatego warto przed wyjazdem pomyśleć o zabezpieczeniu swojego zdrowia oraz sprzętu. Firmy ubezpieczeniowe prześcigają się dopasowywaniu ofert do konkretnej sytuacji – wykupując ubezpieczenie powinniśmy dokładnie wyjaśnić gdzie jedziemy i jaki sport będziemy uprawiać. Co zatem powinno zawierać ubezpieczenie na wyjazd narciarski? Koszty leczenia, koszty transportu oraz powrotu do ojczyzny, koszty poszukiwania i ratownictwa górskiego, Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków, OC za szkody wyrządzone osobom trzecim oraz ubezpieczenie sprzętu narciarskiego.

Ceny i płatności


Wybierając się do ulubionego kurortu narciarskiego w wysokim sezonie, ceny mogą się znacząco wyższe. Konsumenci, którzy wybierają się na narty z rodziną lub przyjaciółmi mogą liczyć na karnety grupowe – ich ceny najczęściej są atrakcyjniejsze. Studenci oraz uczniowie powinni pamiętać o zabraniu ze sobą legitymacji, która może uprawniać do korzystania ze zniżek.

ECK przypomina, że płatność kartą kredytową stanowi najbezpieczniejszą formę uiszczania należności w innym kraju Unii Europejskiej. Europejskie Centrum Konsumenckie rekomenduje korzystanie z niej ze względu na możliwość zgłoszenia się do banku, który w imieniu klienta wystąpi do organizacji wydającej kartę (np. Visa, MasterCard) o wszczęcie procedury obciążenia zwrotnego (tzw. charge back) w sytuacji, gdy druga strona nie wywiąże się z umowy. Wybierając tę formę płatności ECK Polska zaleca, aby zwrócić uwagę na to, czy połączenie z daną stroną internetową jest szyfrowane i uniemożliwia podsłuchanie. Najszybciej zweryfikujemy to na pasku adresu, który powinien rozpoczynać się od https://, a tuż obok powinna znajdować się ikona zamkniętej kłódki.

Aplikacja ECC-Net


Niezbędnikiem każdego kibica oraz miłośnika alpejskich szczytów powinna być aplikacja ECC-Net Travel App. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw oraz typowych dla danego kraju wyrażeń i zwrotów – bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków. Aplikacja działa w trybie off-line. Można ją pobrać przez: Google Playstore (Android), Apple app Store (iOS) oraz Windows Apps+GamesStore (Windows Phone).

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: