eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumentów obowiązują zawsze. Także w Czarny Piątek

Prawa konsumentów obowiązują zawsze. Także w Czarny Piątek

2016-11-25 10:36

Prawa konsumentów obowiązują zawsze. Także w Czarny Piątek

Podczas zakupów nie zapominaj o swoich prawach © Masson - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Dzisiaj Czarny Piątek. Galerie handlowe zapełnią się z pewnością tłumem rozentuzjazmowanych zakupowiczów, a strony sklepów internetowych będą przeżywać prawdziwe oblężenie. Emocje emocjami, ale pamiętajmy, aby w ich wyniku nie stracić głowy. UOKiK oraz Europejskie Centrum Konsumenckie przypominają, jakie prawa przysługują konsumentom kupującym na wyprzedażach i promocjach.

Przeczytaj także: Wyprawka szkolna - na co zwrócić uwagę, jakie prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online?

Czarny Piątek (ang. Black Friday) wywodzi się z tradycji amerykańskiej. W Stanach Zjednoczonych przypada zawsze w następnym dniu po Święcie Dziękczynienia i stanowi swoistego rodzaju preludium do sezonu zakupów świątecznych. Z roku na rok to święto zyskuje coraz to większą popularność również w Polsce.

Czarny Piątek już dzisiaj. Możemy się spodziewać, że większość sprzedawców kusić będzie nas atrakcyjnymi cenami. Promocje przygotują z pewnością sklepy z elektroniką i odzieżą. Jak nie dać się zwieść sztuczkom handlowców? O czym należy pamiętać? Jakie prawa przysługują nam podczas akcji promocyjnych?

Pamiętajmy przede wszystkim, że podczas wyprzedaży i promocji mamy takie same uprawnienia, jak zwykle. Jednolite przepisy w tym zakresie obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej, gdzie kupujący mają prawo do:
  • prawdziwej informacji o wysokości obniżki. Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa. Pytaj, sprawdzaj (np. w internecie), ile zniżki sprzedawca ci oferuje i oceń, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.
  • zakupu towaru w korzystniejszej cenie. Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie.
  • zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady.
  • reklamacji wadliwego towaru – także pochodzącego z promocji. Jeżeli towar ma wadę, złóż reklamacje u sprzedawcy. Możesz to zrobić w ciągu 2 lat. Zażądaj naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna – masz prawo odstąpić od umowy. Skorzystaj z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.
  • Szukasz ofert za granicą? Sprawdź, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić ci wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.
  • Korzystaj z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, adres porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.

fot. mat. prasowe

Pamiętaj o swoich prawach!

Jeśli na metce widnieje niższa cena, a kasa fiskalna wybija wyższą, pamiętaj, że masz prawo kupić towar taniej.


Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: