Kradzież w hotelu? Zobacz, jakie prawa ci przysługują
2016-08-23 11:22
Pokój hotelowy © Monkey Business - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kiedy biuro podróży odpowiada za mienie skradzione klientom?
Jak podkreślają eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A., obiekt hotelowy nie ma prawa wyłączać ani nawet ograniczać swojej odpowiedzialności w przypadku kradzieży. Jeżeli próbuje robić to poprzez zapisy umowy lub regulaminu, to takie zapisy są nieważne i nie znajdują zastosowania.– Wyjątek stanowią sytuacje, gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej (np. wybuch turystycznej butli z gazem), nastąpiła wskutek siły wyższej lub powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała – wskazuje Magdalena Plakwicz, Kierownik Działu Likwidacji Szkód D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.
Hotel musi przyjąć nasze rzeczy pod opiekę
Co bardzo ważne, przyjęcie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną, jest obowiązkiem hotelu czy pensjonatu. Odmowę opieki nad naszą własnością możemy usłyszeć tylko wówczas, gdy przedmioty zagrażają bezpieczeństwu, mają w stosunku do standardu hotelu zbyt dużą wartość oraz jeśli w stosunku do wielkości hotelu zajmują zbyt dużo miejsca. Co więcej, gdy obsługa czy właściciel hotelu jest zobowiązany przyjąć nasze rzeczy, a odmówi tego, to i tak odpowiedzialność pozostaje po jego stronie. Podobnie jest w przypadku szkody wynikłej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pracowników hotelu, np. jeśli recepcjonista wydał klucze osobom trzecim będąc w błędnym przekonaniu, że wydaje klucze osobom uprawnionym bez ich wylegitymowania, czy też w przypadku, gdy pokojówka zostawiła otwarte okno w pokoju lub nie zamknęła drzwi.
fot. Monkey Business - Fotolia.com
Pokój hotelowy
Czytaj także:
- Last Minute a reklamacja wycieczki: jakie prawa nam przysługują?
- Jak uzyskać odszkodowanie od biura podróży?
Ważne są dowody
Magdalena Plakwicz z D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. podkreśla, że aby skutecznie żądać odszkodowania za kradzież naszych rzeczy z miejsca zakwaterowania, należy dowieść, że utracona rzecz została rzeczywiście wniesiona na teren obiektu – pomocne mogą okazać się tutaj zarówno zeznania świadków, ale także zdjęcia i nagrania z monitoringu oraz zgłoszenie przy zakwaterowaniu obsłudze hotelu ilości gotówki, papierów wartościowych i cennych przedmiotów. Ekspertka przypomina też, że w przypadku utraty rzeczy roszczenie trzeba zgłosić niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o szkodzie i jednocześnie domagać się potwierdzenia owego zgłoszenia. Koniecznie warto mieć na uwadze krótki termin przedawnienia takich roszczeń.
Mając zebrane dowody, możemy ubiegać się o odszkodowanie za utratę naszego mienia. Wysokość przysługującej nam rekompensaty ograniczona jest do stukrotnej należności za dobę pobytu na jedną osobę. Powyższy limit nie obowiązuje w dwóch przypadkach: jeżeli zgłosiliśmy wniesienie rzeczy cennych i hotel przyjął je na przechowanie lub bezpodstawnie odmówił ich przyjęcia.
Wakacje pod parasolem (prawnym)
Z obserwacji ekspertów D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. wynika, że nadal wielu turystów, którzy padają ofiarą kradzieży w miejscu wakacyjnego zakwaterowania, nie podejmuje starań o uzyskanie odszkodowania – czy to ze względu na nieznajomość własnych praw i obowiązków właściciela hotelu, czy na uciążliwość samodzielnych starań.
– W takich przypadkach bardzo dużo ułatwia posiadanie ubezpieczenia ochrony prawnej. Po pierwsze, jeśli nie wiemy, co zrobić w momencie odkrycia kradzieży, możemy zadzwonić do ubezpieczyciela, a jego prawnicy przekażą stosowne instrukcje. Po drugie, jeśli sprawy nie udaje się rozwiązać polubownie, ubezpieczenie pokrywa koszty prowadzenia sporów, w tym honorarium wynajętego radcy prawnego lub adwokata oraz inne wybrane koszty związane ze sprawą – mówi Magdalena Plakwicz.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Reklamacja towaru: konsumencie uważaj
-
Reklamacja bez paragonu? To łatwiejsze niż myślisz
-
Światowy Dzień Konsumenta: co wiemy o swoich prawach?
-
Czy prawo do naprawy pobudzi europejską gospodarkę o obiegu zamkniętym?
-
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
-
Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź
-
Ferie zimowe 2024 wystartowały. Pamiętaj o prawach konsumenta
-
Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa ukarane przez Prezesa UOKiK za konkurs Sylwester Szczęścia
-
Wakacje.pl ukarane przez UOKiK
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)