eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kradzież w hotelu? Zobacz, jakie prawa ci przysługują

Kradzież w hotelu? Zobacz, jakie prawa ci przysługują

2016-08-23 11:22

Kradzież w hotelu? Zobacz, jakie prawa ci przysługują

Pokój hotelowy © Monkey Business - Fotolia.com

Idealne wakacje to czas spędzony na beztroskim odpoczynku od codzienności. Niestety. Realia bywają znacznie brutalniejsze. Dla złodziei okres urlopowy to prawdziwe żniwa. Nie dość, że czyhają na puste i niezbyt dobrze zabezpieczone mieszkania, to ich łupem może także paść dobytek pozostawiony w hotelu, czy pensjonacie. W tym ostatnim przypadku turysta nie jest jednak bezbronny - od obsługi hotelowej może wymagać nie tylko komfortu i odpowiedniego standardu, ale również dbałości o bezpieczeństwo pozostawionych w pokoju rzeczy.

Przeczytaj także: Kiedy biuro podróży odpowiada za mienie skradzione klientom?

Jak podkreślają eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A., obiekt hotelowy nie ma prawa wyłączać ani nawet ograniczać swojej odpowiedzialności w przypadku kradzieży. Jeżeli próbuje robić to poprzez zapisy umowy lub regulaminu, to takie zapisy są nieważne i nie znajdują zastosowania.
– Wyjątek stanowią sytuacje, gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej (np. wybuch turystycznej butli z gazem), nastąpiła wskutek siły wyższej lub powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała – wskazuje Magdalena Plakwicz, Kierownik Działu Likwidacji Szkód D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.

Hotel musi przyjąć nasze rzeczy pod opiekę


Co bardzo ważne, przyjęcie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną, jest obowiązkiem hotelu czy pensjonatu. Odmowę opieki nad naszą własnością możemy usłyszeć tylko wówczas, gdy przedmioty zagrażają bezpieczeństwu, mają w stosunku do standardu hotelu zbyt dużą wartość oraz jeśli w stosunku do wielkości hotelu zajmują zbyt dużo miejsca. Co więcej, gdy obsługa czy właściciel hotelu jest zobowiązany przyjąć nasze rzeczy, a odmówi tego, to i tak odpowiedzialność pozostaje po jego stronie. Podobnie jest w przypadku szkody wynikłej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pracowników hotelu, np. jeśli recepcjonista wydał klucze osobom trzecim będąc w błędnym przekonaniu, że wydaje klucze osobom uprawnionym bez ich wylegitymowania, czy też w przypadku, gdy pokojówka zostawiła otwarte okno w pokoju lub nie zamknęła drzwi.

fot. Monkey Business - Fotolia.com

Pokój hotelowy

Hotel nie ma prawa wyłączać ani nawet ograniczać swojej odpowiedzialności w przypadku kradzieży. Jeżeli próbuje robić to poprzez zapisy umowy lub regulaminu, to takie zapisy są nieważne.



Ważne są dowody


Magdalena Plakwicz z D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. podkreśla, że aby skutecznie żądać odszkodowania za kradzież naszych rzeczy z miejsca zakwaterowania, należy dowieść, że utracona rzecz została rzeczywiście wniesiona na teren obiektu – pomocne mogą okazać się tutaj zarówno zeznania świadków, ale także zdjęcia i nagrania z monitoringu oraz zgłoszenie przy zakwaterowaniu obsłudze hotelu ilości gotówki, papierów wartościowych i cennych przedmiotów. Ekspertka przypomina też, że w przypadku utraty rzeczy roszczenie trzeba zgłosić niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o szkodzie i jednocześnie domagać się potwierdzenia owego zgłoszenia. Koniecznie warto mieć na uwadze krótki termin przedawnienia takich roszczeń.

Mając zebrane dowody, możemy ubiegać się o odszkodowanie za utratę naszego mienia. Wysokość przysługującej nam rekompensaty ograniczona jest do stukrotnej należności za dobę pobytu na jedną osobę. Powyższy limit nie obowiązuje w dwóch przypadkach: jeżeli zgłosiliśmy wniesienie rzeczy cennych i hotel przyjął je na przechowanie lub bezpodstawnie odmówił ich przyjęcia.

Wakacje pod parasolem (prawnym)


Z obserwacji ekspertów D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. wynika, że nadal wielu turystów, którzy padają ofiarą kradzieży w miejscu wakacyjnego zakwaterowania, nie podejmuje starań o uzyskanie odszkodowania – czy to ze względu na nieznajomość własnych praw i obowiązków właściciela hotelu, czy na uciążliwość samodzielnych starań.
– W takich przypadkach bardzo dużo ułatwia posiadanie ubezpieczenia ochrony prawnej. Po pierwsze, jeśli nie wiemy, co zrobić w momencie odkrycia kradzieży, możemy zadzwonić do ubezpieczyciela, a jego prawnicy przekażą stosowne instrukcje. Po drugie, jeśli sprawy nie udaje się rozwiązać polubownie, ubezpieczenie pokrywa koszty prowadzenia sporów, w tym honorarium wynajętego radcy prawnego lub adwokata oraz inne wybrane koszty związane ze sprawą – mówi Magdalena Plakwicz.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Kradzież w hotelu? Zobacz, jakie prawa ci przysługują

    wlodiej / 2016-08-26 14:59:26

    Dobrze mieć takie ubezpieczenie ochrony prawnej, ale w u nas ciagle ludzie sa przekonani, ze to droga sprawa. W sumie przed wyjazdem to sie prosi sasiadów, zeby pilnowali mieszkania. Chyba czas zmienic przyzwyczajenia;)
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: