eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Inspekcja Handlowa: wyniki kontroli etykiet na oponach

Inspekcja Handlowa: wyniki kontroli etykiet na oponach

2016-04-22 11:05

Inspekcja Handlowa: wyniki kontroli etykiet na oponach

Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach © industrieblick - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Inspekcja Handlowa skontrolowała 61 producentów i dystrybutorów opon oraz pojazdów pod kątem poprawności etykiet zamieszczanych na oponach. Informacje na nich zawarte w istotny sposób pomagają przy podjęciu przez klienta decyzji o zakupie.

Przeczytaj także: Inspekcja Handlowa przebadała meble ogrodowe i podpałki do grilla

Zgodnie z prawem etykieta musi informować o efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia oraz klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te informacje mają umożliwić konsumentom wybór odpowiedniego ogumienia. Inspekcja Handlowa skontrolowała, na ile producenci wywiązują się z tego obowiązku.

W III kwartale 2015 roku wojewódzkie inspektoraty IH skontrolowały 61 producentów i dystrybutorów opon oraz pojazdów. Jedynie 3 proc. (9 produktów na 294 sprawdzonych) zbadanych partii opon miało niewłaściwe etykiety. Zastrzeżenia dotyczyły ich formatu lub wielkości zamieszczoncyh informacji (były one za małe).
Przedsiębiorcy, u których wykryto uchybienia, podejmowali dobrowolne działania i oznaczali opony właściwymi etykietami.

Naklejka na oponie – informacje dla konsumenta
  • Dostępne w punkcie sprzedaży opony powinny być zaopatrzone w naklejki lub etykiety – tam powinieneś znaleźć najważniejsze informacje o klasie efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia, jak również klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te same informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Porównując te parametry przedstawione na etykiecie, łatwiej dokonasz świadomego wyboru opon o odpowiednich właściwościach, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i wpływ na środowisko.
  • Kupując przez Internet, masz prawo do zwrotu produktu w ciągu 14 dni od momentu jego odbioru. Zwrot opon w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy.
  • Produkt, który okazał się wadliwy masz prawo reklamować przez 2 lata od daty jego zakupu. Pamiętaj, że podczas reklamacji musisz posiadać paragon albo inny dowód zakupu. Dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły tobie podczas zakupów.
  • Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.

fot. mat. prasowe

Etykiety na oponach - III kwartał 2015 r.

Spośród skontrolowanych 294 etykiet na oponach jedynie 3% wzbudzało zastrzeżenia


oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: