Poszkodowany w wypadku drogowym nie jest konsumentem?
2015-09-16 09:55
Poszkodowany w wypadku drogowym nie jest konsumentem? © pb press - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wypadek na rajdzie ulicznym. Czy obowiązkowe ubezpieczenie OC chroni wszystkich poszkodowanych?
O uchwale ostro wypowiada się Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dowodząc, że w związku ze stanowiskiem Sądu Najwyższego UOKiK utraci możliwość interweniowania w interesie osób dochodzących odszkodowania z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zdaniem Prezesa UOKiK, status konsumenta przyznany powinien być każdej osobie fizycznej, o ile działa ona w celu niezwiązanym bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową – a celem ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ochrona słabszych, nieprofesjonalnych uczestników rynku przed naruszającymi ich interesy działaniami przedsiębiorców – profesjonalnych podmiotów.Nie znamy jeszcze uzasadnienia uchwały. Można jedynie przypuszczać, że opierać się będzie na następujących tezach: w szeroko rozumianych stosunkach z ubezpieczycielem dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego konsumentem jest jedynie ten, kto zawiera umowę ubezpieczenia. Osoba poszkodowana nie jest stroną umowy ubezpieczenia – ona żąda jedynie zapłaty odszkodowania. Żąda go od ubezpieczyciela sprawcy czynu niedozwolonego (wypadku) – zamiast od samego sprawcy. Dlatego też nie dokonuje de facto z ubezpieczycielem czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową – a więc nie jest także konsumentem.
Podobne wątpliwości co do statusu pokrzywdzonych miał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 27 września 2013 r., XVII AmA 35/12. Sąd ten uznał jednak, że pojęcie „czynności prawnej” winno być w przypadku ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów rozumiane szeroko – nie tylko jako umowa. Zgłoszenie szkody przez poszkodowanego, jak i odpowiedź odmowna ubezpieczyciela – stanowią przecież oświadczenia woli tych podmiotów. SOKiK podkreślił, że pokrzywdzony reklamą wprowadzającą w błąd także jest konsumentem w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, pomimo tego, że nie łączy go z reklamodawcą żadna umowa. SOKiK uznał więc, że poszkodowany w wypadku komunikacyjnym na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów posiada jednak status konsumenta.
oprac. : Mateusz Dąbroś / Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Przeczytaj także
-
Kolizja z kierowcą bez OC? Czy dostaniemy odszkodowanie?
-
Bez odśnieżania nie będzie wypłaty odszkodowania?
-
Firma ubezpieczeniowa zapłaci mimo wcześniejszej ugody ws. odszkodowania z tytułu wypadku
-
UPC Polska ukarana przez UOKiK za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy
-
Brak przeglądu technicznego a odszkodowanie z OC i AC
-
Wypadek bez prawa jazdy: jakie konsekwencje?
-
Wzrosła wartość odszkodowań z polis OC
-
Rabat retrospektywny pod lupą. UOKiK bada 3 sieci handlowe
-
Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku drogowym?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)